Sluta efterdra – däckbranschen utfärdar ny rekommendation istället

2024 10 17

I åratal har svenska bilister fått höra att man ska efterdra däcken efter hjulbyte.

Anledningen är att hjulen annars riskerar att lossna. I våras konstaterade Svenska däcksäkerhetsrådet att uppemot 30 000 hjul ramlar av varje år vilket orsakar drygt 900 olyckor.

Men nu är det dags att glömma den rekommendationen.

Den nya uppmaningen från branschen är att “efterkontrollera” sina bilar istället, rapporterar magasinet Vi Bilägare.

– Efterdra låter för aggressivt, det får många bilägare att dra åt för hårt, säger Lasse Dahlqvist till tidningen.

Han representerar Däckspecialisternas Riksförbund, branschorganisation för Sveriges däck-, fälg- och serviceverkstäder.

Folk drar för hårt

Enligt däckbranschen har man, med underlag till en olycksrapport om tappade hjul, kommit fram till att “efterdra” sänder fel signaler.

Lasse Dahlqvist menar att det får folk att tro att man ska dra ännu hårdare än verkstaden. Men då finns det en risk att man tänjer hjulskruven förbi det normala tänjningsläget – vilket gör att det istället kan gänga upp sig.

Med andra ord – ökad risk för ett tappat hjul.

LÄS MER: Nya däckregler till vintern – börjar gälla 30 november

Efter tio mil

Riksförbundet understryker vidare att efterkontrollen ska ske fem till tio mil efter hjulbytet. Använd ett verktyg i bilen och känn med handkraft att skruvarna sitter fast. 

– Mer än så behövs inte. Det allra bästa är dock att använda momentnyckel, säger Lasse Dahlqvist.

Han rekommenderar även att sluta använda smörjning av hjulskruvarna i samband med bytet – vilket bara gör saken sämre.

Rapport: många slarvar

Det gäller dock att försäkra sig om att efterkontrollen går rätt till. Enligt Svenska däcksäkerhetsrådet är en sannolik förklaring till det stora antalet olyckor att verkstäder slarvar med efterdragningen.

Rent spontant så reagerar jag kraftfullt, att det är så hög andel som faktiskt råkar ut för det här, sade Dennis Alexis, generalsekreterare vid Scandinavian Tire and Rim Organization till TV4 vid tillfället.

Lätt att glömma

Både privatpersoner och verkstäder har en tendens att  glömma den viktiga faktorn.  

Det uppger Mattias Hjort, som är forskningsledare vid Väg- och trafikforskningsinstitutet.

– Det är inte någon större skillnad på hur många som ”efterdrar”, beroende på om de har varit på en verkstad eller hemma, säger han till tv-kanalen vid samma tillfälle.

Foto: Konsta Leppanen, Vianor

Text: Redaktionen 


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 11

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen