Sluta efterdra – däckbranschen utfärdar ny rekommendation istället
2024 10 17
I åratal har svenska bilister fått höra att man ska efterdra däcken efter hjulbyte.
Anledningen är att hjulen annars riskerar att lossna. I våras konstaterade Svenska däcksäkerhetsrådet att uppemot 30 000 hjul ramlar av varje år vilket orsakar drygt 900 olyckor.
Men nu är det dags att glömma den rekommendationen.
Den nya uppmaningen från branschen är att “efterkontrollera” sina bilar istället, rapporterar magasinet Vi Bilägare.
– Efterdra låter för aggressivt, det får många bilägare att dra åt för hårt, säger Lasse Dahlqvist till tidningen.
Han representerar Däckspecialisternas Riksförbund, branschorganisation för Sveriges däck-, fälg- och serviceverkstäder.
Folk drar för hårt
Enligt däckbranschen har man, med underlag till en olycksrapport om tappade hjul, kommit fram till att “efterdra” sänder fel signaler.
Lasse Dahlqvist menar att det får folk att tro att man ska dra ännu hårdare än verkstaden. Men då finns det en risk att man tänjer hjulskruven förbi det normala tänjningsläget – vilket gör att det istället kan gänga upp sig.
Med andra ord – ökad risk för ett tappat hjul.
LÄS MER: Nya däckregler till vintern – börjar gälla 30 november
Efter tio mil
Riksförbundet understryker vidare att efterkontrollen ska ske fem till tio mil efter hjulbytet. Använd ett verktyg i bilen och känn med handkraft att skruvarna sitter fast.
– Mer än så behövs inte. Det allra bästa är dock att använda momentnyckel, säger Lasse Dahlqvist.
Han rekommenderar även att sluta använda smörjning av hjulskruvarna i samband med bytet – vilket bara gör saken sämre.
Rapport: många slarvar
Det gäller dock att försäkra sig om att efterkontrollen går rätt till. Enligt Svenska däcksäkerhetsrådet är en sannolik förklaring till det stora antalet olyckor att verkstäder slarvar med efterdragningen.
– Rent spontant så reagerar jag kraftfullt, att det är så hög andel som faktiskt råkar ut för det här, sade Dennis Alexis, generalsekreterare vid Scandinavian Tire and Rim Organization till TV4 vid tillfället.
Lätt att glömma
Både privatpersoner och verkstäder har en tendens att glömma den viktiga faktorn.
Det uppger Mattias Hjort, som är forskningsledare vid Väg- och trafikforskningsinstitutet.
– Det är inte någon större skillnad på hur många som ”efterdrar”, beroende på om de har varit på en verkstad eller hemma, säger han till tv-kanalen vid samma tillfälle.
Foto: Konsta Leppanen, Vianor
Text: Redaktionen