Sluta efterdra – däckbranschen utfärdar ny rekommendation istället

2024 10 17

I åratal har svenska bilister fått höra att man ska efterdra däcken efter hjulbyte.

Anledningen är att hjulen annars riskerar att lossna. I våras konstaterade Svenska däcksäkerhetsrådet att uppemot 30 000 hjul ramlar av varje år vilket orsakar drygt 900 olyckor.

Men nu är det dags att glömma den rekommendationen.

Den nya uppmaningen från branschen är att “efterkontrollera” sina bilar istället, rapporterar magasinet Vi Bilägare.

– Efterdra låter för aggressivt, det får många bilägare att dra åt för hårt, säger Lasse Dahlqvist till tidningen.

Han representerar Däckspecialisternas Riksförbund, branschorganisation för Sveriges däck-, fälg- och serviceverkstäder.

Folk drar för hårt

Enligt däckbranschen har man, med underlag till en olycksrapport om tappade hjul, kommit fram till att “efterdra” sänder fel signaler.

Lasse Dahlqvist menar att det får folk att tro att man ska dra ännu hårdare än verkstaden. Men då finns det en risk att man tänjer hjulskruven förbi det normala tänjningsläget – vilket gör att det istället kan gänga upp sig.

Med andra ord – ökad risk för ett tappat hjul.

LÄS MER: Nya däckregler till vintern – börjar gälla 30 november

Efter tio mil

Riksförbundet understryker vidare att efterkontrollen ska ske fem till tio mil efter hjulbytet. Använd ett verktyg i bilen och känn med handkraft att skruvarna sitter fast. 

– Mer än så behövs inte. Det allra bästa är dock att använda momentnyckel, säger Lasse Dahlqvist.

Han rekommenderar även att sluta använda smörjning av hjulskruvarna i samband med bytet – vilket bara gör saken sämre.

Rapport: många slarvar

Det gäller dock att försäkra sig om att efterkontrollen går rätt till. Enligt Svenska däcksäkerhetsrådet är en sannolik förklaring till det stora antalet olyckor att verkstäder slarvar med efterdragningen.

Rent spontant så reagerar jag kraftfullt, att det är så hög andel som faktiskt råkar ut för det här, sade Dennis Alexis, generalsekreterare vid Scandinavian Tire and Rim Organization till TV4 vid tillfället.

Lätt att glömma

Både privatpersoner och verkstäder har en tendens att  glömma den viktiga faktorn.  

Det uppger Mattias Hjort, som är forskningsledare vid Väg- och trafikforskningsinstitutet.

– Det är inte någon större skillnad på hur många som ”efterdrar”, beroende på om de har varit på en verkstad eller hemma, säger han till tv-kanalen vid samma tillfälle.

Foto: Konsta Leppanen, Vianor

Text: Redaktionen 


JUST NU: Plötsligt bakslag för Trump – besked om chocksiffror

2025 09 07

Donald Trump nås av chocksiffror.

Det har hänt mycket i USA och i världen sedan Donald Trump återvände till Vita huset för drygt åtta månader sedan.

Nu kommer siffror som visar att Trump är på väg att tappa en av sina absolut viktigaste väljargrupper – vilket kan bli en mardröm inför mellanårsvalet.

Rika vänder Trump ryggen

Donald Trumps popularitet bland väljare med hög inkomst har sjunkit dramatiskt, rapporterar Newsweek.

Stödet bland amerikaner med en årsinkomst på mer än 100 000 dollar har nu nått sin lägsta nivå under Trumps andra mandatperiod.

Nettostödet för Trump bland höginkomsttagare landar på -16 procentenheter, vilket är en minskning fån -10 i juli.

41 procent av amerikaner med en årsinkomst över 100 000 dollar säger att de godkänner Trumps sätt att sköta sitt jobb, medan hela 57 procent svarar att den underkänner presidenten, enligt undersökningen från The Economist/YouGov.

Höginkomsttagare var en viktig väljargrupp för Trump när han vann presidentvalet.

Men nu ökar alltså missnöjet inom denna grupp, vilket kan få konsekvenser i det kommande mellanårsvalet.

– Många rikare väljare kommer sannolikt att vara oroade över den potentiella effekt som Trumps mer populistiska och konfrontativa stil har på marknaderna, har Thomas Gift, grundare av University College London Centre on U.S. Politics, tidigare sagt till tidningen.

Negativa resultat – i flera mätningar

På senare tid har president Trump fått negativa resultat i flera opinionsundersökningar, inte bara när det gäller höginkomsttagare.

Andelen som ogillar Trumps prestation som president har ökat från 52 procent i april till 57 procent i juli, har brittiska The Times rapporterat.

Viktiga väljargrupper som exempelvis landsbygdsväljare har också blivit allt mindre nöjda med Trumps politik, enligt tidningen.

Trump och Republikanerna kommer att behöva stärka sitt väljarstöd inför det viktiga mellanårsvalet, som hålls i november 2026.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Bilister erbjuds pengar – för varje resa

2025 09 07

Bilister erbjuds nu pengar för bilresor.

Bristen på tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är ett stort problem för många.

Nu lanseras en lösning som är tänkt att råda bot på det.

Bilister erbjuds pengar för att hjälpa till.

Testar ny lösning

Det är Östgötatrafiken som genom pilotprojektet SuRuMo erbjuder en ny lösning för boende på landsbygden.

I Östgötatrafikens nya app Freelway ska bilister kunna få betalt för att ge grannen skjuts.

– Du som reser som passagerare betalar ingenting. Är du förare får du ersättning från Östgötatrafiken för varje genomförd resa, uppger Östgötatrafiken i ett uttalande.

SuRuMo är ett EU-projekt vars syfte är att försöka lösa mobilitetsproblem på landsbygden, bland annat genom att utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar.

”Kommer få ersättning”

Satsningen kommer till en början att testas i tre orter: Nykil, Hannäs och Karlsby.

Bilister kommer då alltså att kunna få ersättning för varje resa då de ger grannar skjuts. Hur mycket pengar det rör sig om har inte offentliggjorts än, rapporterar DI.

Men det finns stora förhoppningar om att lösningar av det här slaget ska förbättra mobiliteten på landsbygden.

– Här kan de som har en bil till exempel lägga upp en resa de planerar och erbjuda andra plats i bilen. Det som är extra intressant i det här fallet är att den som kör dessutom kommer att kunna få ersättning för att ombesörja transporten, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun, till tidningen.

En annan lösning som testas är att föräldrar ska kunna åka med skolskjutsen.

Hanteras i appen

I appen kan man dels skapa eller svara på en förfrågan om skjuts, dels lägga upp en planerad resa och erbjuda plats i bilen. Man kan även söka avgångar med kollektivtrafiken.

Inom ramen för pilotprojektet har man genomfört intervjuer, enkäter och workshops för att få en bättre bild av landsbygdens behov när det gäller mobilitet.

– Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet. Detta för att kunna tillgodose lokala behov på ett så bra sätt som möjligt, skriver Östgötatrafiken på sin hemsida.

Foto: Erik Witsoe

Text: Redaktionen