Sluta efterdra – däckbranschen utfärdar ny rekommendation istället

2024 10 17

I åratal har svenska bilister fått höra att man ska efterdra däcken efter hjulbyte.

Anledningen är att hjulen annars riskerar att lossna. I våras konstaterade Svenska däcksäkerhetsrådet att uppemot 30 000 hjul ramlar av varje år vilket orsakar drygt 900 olyckor.

Men nu är det dags att glömma den rekommendationen.

Den nya uppmaningen från branschen är att “efterkontrollera” sina bilar istället, rapporterar magasinet Vi Bilägare.

– Efterdra låter för aggressivt, det får många bilägare att dra åt för hårt, säger Lasse Dahlqvist till tidningen.

Han representerar Däckspecialisternas Riksförbund, branschorganisation för Sveriges däck-, fälg- och serviceverkstäder.

Folk drar för hårt

Enligt däckbranschen har man, med underlag till en olycksrapport om tappade hjul, kommit fram till att “efterdra” sänder fel signaler.

Lasse Dahlqvist menar att det får folk att tro att man ska dra ännu hårdare än verkstaden. Men då finns det en risk att man tänjer hjulskruven förbi det normala tänjningsläget – vilket gör att det istället kan gänga upp sig.

Med andra ord – ökad risk för ett tappat hjul.

LÄS MER: Nya däckregler till vintern – börjar gälla 30 november

Efter tio mil

Riksförbundet understryker vidare att efterkontrollen ska ske fem till tio mil efter hjulbytet. Använd ett verktyg i bilen och känn med handkraft att skruvarna sitter fast. 

– Mer än så behövs inte. Det allra bästa är dock att använda momentnyckel, säger Lasse Dahlqvist.

Han rekommenderar även att sluta använda smörjning av hjulskruvarna i samband med bytet – vilket bara gör saken sämre.

Rapport: många slarvar

Det gäller dock att försäkra sig om att efterkontrollen går rätt till. Enligt Svenska däcksäkerhetsrådet är en sannolik förklaring till det stora antalet olyckor att verkstäder slarvar med efterdragningen.

Rent spontant så reagerar jag kraftfullt, att det är så hög andel som faktiskt råkar ut för det här, sade Dennis Alexis, generalsekreterare vid Scandinavian Tire and Rim Organization till TV4 vid tillfället.

Lätt att glömma

Både privatpersoner och verkstäder har en tendens att  glömma den viktiga faktorn.  

Det uppger Mattias Hjort, som är forskningsledare vid Väg- och trafikforskningsinstitutet.

– Det är inte någon större skillnad på hur många som ”efterdrar”, beroende på om de har varit på en verkstad eller hemma, säger han till tv-kanalen vid samma tillfälle.

Foto: Konsta Leppanen, Vianor

Text: Redaktionen 


16 november 2025

JUST NU: Putin nekar – “Vi ville bara hjälpa”

2025 12 04

Vladimir Putin nekar till att Ryssland annekterat Krym.

Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022.

Men redan år 2014 annekterade Ryssland Krym.

Nu nekar Vladimir Putin till att det har hänt – och säger att Ryssland bara ville hjälpa invånarna på halvön.

Putin nekar

Ryssland bröt mot internationell lag och skapade geopolitiska spänningar i och med annekteringen av Krym.

Något sådant vill inte Vladimir Putin påminnas om.

– Vi annekterade inte Krym. Jag vill vara tydlig med detta, hävdar den ryska ledaren enligt den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

– Vi kom helt enkelt för att bistå människor som inte ville se sina liv och framtider lämnas åt nåderna hos dem som iscensatte kuppen i Ukraina.

Fortsatt krig

Rysslands brutala anfallskrig i Ukraina fortsätter utan tydligt slut i sikte – om än fredsförhandlingar pågår.

Intensiva strider pågår längs med frontlinjen i öst – samtidigt som Ukraina återkommande riktar drönaranfall mot militära mål och energiinfrastruktur på den rysk-ockuperade halvön.

Läs mer: Ukrainska barn kidnappade – skickas till annat land än Ryssland

Natos ord

För sex år sedan påminde Nato omvärlden om Rysslands olagliga annektering av Krym.

– Ryssland använde våld mot Ukraina för att illegalt annektera Krym, framhöll Nato då.

– Denna kränkning av Ukrainas suveränitet och territoriella integritet är ett allvarligt brott mot internationell lag och en stor utmaning för den euroatlantiska säkerheten. Vi fördömer starkt denna handling, som vi inte erkänner och inte kommer att erkänna.

Putins mål

Vladimir Putin har gjort tydligt att han inte har för avsikt att sluta kriga förrän hela Donbass är ryskt.

Samtidigt pågår amerikansk medling där intensivt arbete just nu pågår för att försöka hitta ett slut på kriget.

Än så länge har dock inga konkreta framsteg gjorts.

Läs mer: En av Rysslands största producenter under attack

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


4dec2025

Ny jättesatsning på elbilarna – gäller från 1 februari

2025 12 04

Regeringen fattar beslut om en ny satsning på elektrifieringen av den svenska bilflottan.

Beslutet, som presenterades under eftermiddagen, syftar till att påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning av elbilar runt om i Sverige.

– Utbyggd laddinfrastruktur är helt avgörande för en fortsatt elektrifiering av fordonsflottan. Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd för att påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur i hela vårt avlånga land, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, i ett uttalande.

Ändrar stödet

Dagens beslut innebär att det ekonomiska stödet för utbyggnad av laddinfrastruktur breddas och innefattar fler, vilket kommer både personbilstrafiken och lätta lastbilar till dels.

Ändringen gäller från och med den 1 februari.

– Det handlar om att bredda det så kallade Ladda bilen-stödet till fler sökande och användarområden, framhåller regeringen.

– Ändringarna innebär bland annat att stora aktörer som fastighetsbolag ska kunna söka stödet. Det blir också möjligt att söka stödet för laddinfrastruktur vid gästparkeringar, som vid hotell och campingar.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

”Största satsningarna någonsin”

Stödet för utbyggnad av elbilsladdstationer är en del av stödet Klimatklivet och administreras av Naturvårdsverket.

Bostadsrättsföreningar, företag och andra organisationer kan söka stödet för att bygga laddstationer vid bostäder och arbetsplatser.

Under 2024 beviljades stöd till runt 43 000 laddplatser och en total summa på omkring en halv miljard kronor.

– Under den här mandatperioden gör vi de största satsningarna någonsin. Nu breddar vi stödet så fler stora aktörer får incitament att installera den laddinfrastruktur som omställningen kräver, säger Romina Pourmokhtari.  

Gör ytterligare satsningar

Samtidigt som regeringen breddar stödet till utbyggnaden av laddinfrastrukturen så görs också ytterligare satsningar på Klimatklivet.

– I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget att öka med 1,5 miljarder kronor till totalt cirka 4,5 miljarder kronor, uppger regeringen.

LÄS OCKSÅ: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet resp K. Media

Text: Redaktionen