Skulle köra buss full med barn – hade 2,94 promille i blodet

2024 01 11

Busschauffören var schemalagd att hämta ett gäng skolbarn i Malmö.

När bussen rullade upp i stadsdelen Bunkeflostrand och skulle transportera eleverna till Oxie, en annan stadsdel, slog två ur skolpersonalen larm.

Chauffören kunde knappt stå upp och hade stora problem med att ta sig in i bussen.

– Han lägger sig raklång i trappan och kryper mot förarsätet, säger en person från personalen enligt Sydsvenskan.

Hade sprit i väskan

Alla barn beordrades därefter ur bussen och personalen ringde 112. 

Den initiala misstanken var ett akut sjukdomsfall. Men innan polis och ambulans anlände hade busschauffören trots allt kört iväg.

På vägen mot en bussterminal krockade han med en parkerad personbil. Först därefter fick polisen tag på chauffören – och ett blodprov visade att han hade 2,94 promille alkohol i blodet.

Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille.

I förarens väska hittades dessutom en flaska Jägermeister.

Erkänt rattfylleri

Det här var dock inte den enda körningen mannen gjort samma dag. Enligt loggar ska han ha genomfört flera skolksjutsar innan han åkte fast.

Föraren har själv erkänt att han druckit ombord på bussen och gjort minst en skolskjutsresa i berusat tillstånd. Drickandet ska ha börjat efter att chauffören startat bussen, vilket gjorde att alkolåset inte stoppade honom.

Händelsen, som ägde rum i maj förra året, leder nu till åtal. Mannen anklagas för grovt rattfylleri och smitning från olycksplats.

– Han har haft en särskilt ansvarsfull uppgift som skolbusschaufför vilket är en försvårande omständighet, säger åklagare Erik Rivarola till den skånska tidningen.

Riskerar fängelse

Busschauffören riskerar nu fängelse i upp till två år om han fälls för grovt rattfylleri.

– Om det är höga promillehalter blir straffet även vid förstagångsbrott oftast fängelse. Straffet kan också bli kontraktsvård, där den dömde skriver på ett vårdkontrakt med preciserade villkor, skriver Trafikverket på sin hemsida.

En liknande incident inträffade i Västra Götaland för några år sedan. Även då stoppades en skolbusschaufför av polisen.

Bussen var utrustad med alkolås, men chauffören hade dragit ut en plombering som gjorde att dne gick att starta ändå.

– Att inte kunna starta skolskjutsen på grund av alkolåset är illa nog. Att sedan bryta plomberingen är mycket allvarligt och fog för avsked, sade Simon Sandberg, pressansvarig på Bergkvara buss, till Borås tidning vid tillfället.

Foto: T. Rüßmann

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen