Skulle köra buss full med barn – hade 2,94 promille i blodet

2024 01 11

Busschauffören var schemalagd att hämta ett gäng skolbarn i Malmö.

När bussen rullade upp i stadsdelen Bunkeflostrand och skulle transportera eleverna till Oxie, en annan stadsdel, slog två ur skolpersonalen larm.

Chauffören kunde knappt stå upp och hade stora problem med att ta sig in i bussen.

– Han lägger sig raklång i trappan och kryper mot förarsätet, säger en person från personalen enligt Sydsvenskan.

Hade sprit i väskan

Alla barn beordrades därefter ur bussen och personalen ringde 112. 

Den initiala misstanken var ett akut sjukdomsfall. Men innan polis och ambulans anlände hade busschauffören trots allt kört iväg.

På vägen mot en bussterminal krockade han med en parkerad personbil. Först därefter fick polisen tag på chauffören – och ett blodprov visade att han hade 2,94 promille alkohol i blodet.

Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille.

I förarens väska hittades dessutom en flaska Jägermeister.

Erkänt rattfylleri

Det här var dock inte den enda körningen mannen gjort samma dag. Enligt loggar ska han ha genomfört flera skolksjutsar innan han åkte fast.

Föraren har själv erkänt att han druckit ombord på bussen och gjort minst en skolskjutsresa i berusat tillstånd. Drickandet ska ha börjat efter att chauffören startat bussen, vilket gjorde att alkolåset inte stoppade honom.

Händelsen, som ägde rum i maj förra året, leder nu till åtal. Mannen anklagas för grovt rattfylleri och smitning från olycksplats.

– Han har haft en särskilt ansvarsfull uppgift som skolbusschaufför vilket är en försvårande omständighet, säger åklagare Erik Rivarola till den skånska tidningen.

Riskerar fängelse

Busschauffören riskerar nu fängelse i upp till två år om han fälls för grovt rattfylleri.

– Om det är höga promillehalter blir straffet även vid förstagångsbrott oftast fängelse. Straffet kan också bli kontraktsvård, där den dömde skriver på ett vårdkontrakt med preciserade villkor, skriver Trafikverket på sin hemsida.

En liknande incident inträffade i Västra Götaland för några år sedan. Även då stoppades en skolbusschaufför av polisen.

Bussen var utrustad med alkolås, men chauffören hade dragit ut en plombering som gjorde att dne gick att starta ändå.

– Att inte kunna starta skolskjutsen på grund av alkolåset är illa nog. Att sedan bryta plomberingen är mycket allvarligt och fog för avsked, sade Simon Sandberg, pressansvarig på Bergkvara buss, till Borås tidning vid tillfället.

Foto: T. Rüßmann

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen