Skolelever stoppas från prao – skämmer ut företagen

2023 03 04

Företagen har fått nog av skolelevernas beteende och vill inte längre ge dem praoplatser.

Skolornas satsningar på att ge eleverna arbetslivserfarenhet i form av praoplatser har varit väldigt populärt i Sveriges ända sedan 1960-talet.

Men nu blir det allt svårare att finna praoplatser.

Irriterade på eleverna

En av alla skolor som kan konstatera fler företag och arbetsplatser säger nej till att ta emot elever är Yngve Hansson som är studie- och yrkesvägledare på en högstadieskola i Karlskrona.

Han slår fast att butikerna är irriterade över elevernas beteende kopplat till mobiltelefoner.

Företagen har varit tydliga i kontakten med skolan.

– De säger att de inte vill att eleverna ska fiska upp sin mobil under arbetstid när de har kläder som gör att de ser ut att arbeta där, säger Yngve Hansson till SVT.

Nonchalant och otrevligt

Om eleverna har på sig företagets kläder kan kunderna uppfattat det som nonchalant och otrevligt och det ger dålig PR för både arbetsplatsen och företaget.

– Man upplever bland annat att eleverna ägnar sig åt mobilerna i stället för att svara på frågor från kunderna, rapporterar Sydöstran.

Ett annat problem är att eleverna inte umgås med sina arbetskollegor när det är fikarast. I stället leker de med sina mobiltelefoner.

Passar sig inte

Tidningen listar flera olika skäl till varför företag säger nej till att ta emot praoelever från högstadiet.

- Elevernas mobilvanor

- Tidsbrist

- Personalbrist

- Påstridiga föräldrar

För att bromsa trenden går nu till exempel Nättrabyskolan i Karlskrona ut och vänder sig till skolelevernas föräldrar.

Skolan vädjar till föräldrarna om att prata förstånd med sina barn när det mobilvanorna. Ungdomarna behöver få klart för sig att det inte passar att hålla på med sina telefoner under praotiden.

En annan bild

Bland eleverna själva finns det dock delvis andra förklaringar till problemen med praoplatser.

– Om man har en tråkig praoplats blir det nog lätt att man sitter med telefonen, säger Linnéa Hansson som går i årskurs 9.

Hon betonar att det kan vara handledarna som är oengagerade och inte talar med eleverna.

Foto: T. Flowe

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen