Skatteverket varnar för företag – “Flera har hört av sig”

2024 05 08

Skatteverket har märkt av omfattande klagomål angående ett besvärande företag.

Under den senaste tiden har myndigheten gjort observationer om personer som framför oro om ett företag som lurar de som försöker ansöka om id-kort.

Därför vill Skatteverket nu varna för företaget, och samtidigt klargöra vad det är som gäller.

Det gör man i ett pressmeddelande.

Erbjuder sig boka

Företaget erbjuder sig bland annat att boka tider för att ansöka om id-kort mot ersättning.

– Varning för företag som säljer bokningstjänst för id-kort, framhåller Skatteverket.

– Ett företag erbjuder sig att mot avgift boka en tid hos Statens servicecenter för att ansöka om id-kort. Att boka en tid hos Statens servicecenter för id-kort är gratis. Däremot behöver ansökningsavgift till Skatteverket betalas.

Öppnat en webbplats

Skatteverket förklarar tydligt hur företaget agerar.

– Ett företag har öppnat en webbplats där de samlar in information som behövs för en bokning och uppger sig sedan göra bokningen i Statens servicecenters system.

– Det innebär att du som kund får en tidsbokning hos Statens servicecenter mot en avgift på 400 kronor. Du betalar företaget för att de gör bokningen men ansökningsavgiften för id-kortet ingår då inte, så ytterligare 400 kronor måste betalas in till Skatteverket för ansökningsavgift. 

– Flera personer har hört av sig till Skatteverket om att bokningen de beställt av företaget inte har genomförts.

Myndigheten går dock inte ut med namn på företaget.

Händelsen polisanmäld

Myndigheten har anmält saken till polisen och uppmanar de som påverkats att också göra det.

– Skatteverket och Statens servicecenter, som sköter bokningen för Skatteverket, har polisanmält händelsen och uppmanar den som drabbas av utebliven bokning att också göra det, meddelar Skatteverket.

– Statens servicecenter har också anmält händelsen till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Det gäller

Att boka besöket är i själva verket kostnadsfritt, men ansökan kostar pengar.

– Skatteverket tar ut ansökningsavgift på 400 kronor för att utfärda id-kort. Avgiften ska betalas innan du bokar ett besök på servicekontor. Att boka själva besöket hos Statens servicecenter är däremot kostnadsfritt och det gör du enkelt på länk från Skatteverket.se.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Ryssland sätter in 300 000 soldater

2024 12 03

Ryssland kommer trappa upp kriget i Ukraina efter årsskiftet.

Det står klart efter ett nytt besked från landets försvarsdepartement.

I ett färskt uttalande meddelar departementet att ytterligare 300 000 soldater kommer skickas till Ukraina.

Beskedet ges i den ryska militärledningens officiella tidning Krasnaya Zvezda.

– Ytterligare 300 000 militärer kommer att placeras i Ukraina efter att de har genomgått ett gigantiskt militärt träningsprogram, framhåller Ivan Buvaltsev, chef för stridsutbildning vid den ryska försvarsmakten.

– Femton kompanier med militära instruktörer och specialister ska utbilda de nya rekryterna. Fokus kommer att läggas på militära anfallsstrategier, eftersom det har blivit särskilt relevant med anledning av våra truppers avancemang i Ukraina.

Vidare uppger Buvaltsev att rekryterna kommer utbildas på mer än 2 300 platser i Ryssland.

De kommer även involveras i övningar utomlands, framhåller militärchefen.

– Övningarna kommer hållas under så nära stridsförhållanden som möjligt.  

Uppgifter: Så stora är Rysslands förluster

Sedan början av den fullskaliga invasionen har Ryssland främst förlitat sig på professionella soldater och frivilliga. 

Den ryska ledningen erbjuder generösa engångsbetalningar till de som ansluter sig till kriget.

Men behovet av nya rekryter är stort.

Enligt ukrainska uppgifter har närmare 700 000 ryska soldater dödats eller skadats i kriget.

Trots de massiva förlusterna syns inga tecken på att kriget kommer ta slut. 

Snarare tycks det eskalera, vilket Rysslands senaste besked är ett tecken på. 

LÄS MER HÄR:

Blodigt rekord har slagits – mardröm för Ryssland

Ryssland drar tillbaka styrkor från Ukraina

Tunga ryska förluster – i flera delar av världen

Ryssland hävdar – “Kuppförsök i vårt grannland”

Foto: A. Jawfox resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 03

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen