Skatteverket varnar för företag – “Flera har hört av sig”

2024 05 08

Skatteverket har märkt av omfattande klagomål angående ett besvärande företag.

Under den senaste tiden har myndigheten gjort observationer om personer som framför oro om ett företag som lurar de som försöker ansöka om id-kort.

Därför vill Skatteverket nu varna för företaget, och samtidigt klargöra vad det är som gäller.

Det gör man i ett pressmeddelande.

Erbjuder sig boka

Företaget erbjuder sig bland annat att boka tider för att ansöka om id-kort mot ersättning.

– Varning för företag som säljer bokningstjänst för id-kort, framhåller Skatteverket.

– Ett företag erbjuder sig att mot avgift boka en tid hos Statens servicecenter för att ansöka om id-kort. Att boka en tid hos Statens servicecenter för id-kort är gratis. Däremot behöver ansökningsavgift till Skatteverket betalas.

Öppnat en webbplats

Skatteverket förklarar tydligt hur företaget agerar.

– Ett företag har öppnat en webbplats där de samlar in information som behövs för en bokning och uppger sig sedan göra bokningen i Statens servicecenters system.

– Det innebär att du som kund får en tidsbokning hos Statens servicecenter mot en avgift på 400 kronor. Du betalar företaget för att de gör bokningen men ansökningsavgiften för id-kortet ingår då inte, så ytterligare 400 kronor måste betalas in till Skatteverket för ansökningsavgift. 

– Flera personer har hört av sig till Skatteverket om att bokningen de beställt av företaget inte har genomförts.

Myndigheten går dock inte ut med namn på företaget.

Händelsen polisanmäld

Myndigheten har anmält saken till polisen och uppmanar de som påverkats att också göra det.

– Skatteverket och Statens servicecenter, som sköter bokningen för Skatteverket, har polisanmält händelsen och uppmanar den som drabbas av utebliven bokning att också göra det, meddelar Skatteverket.

– Statens servicecenter har också anmält händelsen till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Det gäller

Att boka besöket är i själva verket kostnadsfritt, men ansökan kostar pengar.

– Skatteverket tar ut ansökningsavgift på 400 kronor för att utfärda id-kort. Avgiften ska betalas innan du bokar ett besök på servicekontor. Att boka själva besöket hos Statens servicecenter är däremot kostnadsfritt och det gör du enkelt på länk från Skatteverket.se.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen