Skatteverket varnar för bluffmejl: Se upp för tre meddelanden

2024 08 23

Skatteverket går ut med en varning till allmänheten.

Enligt myndigheten cirkulerar bluffmejl som ser ut att komma från Skatteverket.

Personer som mottagit mejlen uppmanas att inte öppna dem.

– Vi varnar för bluffmejl som ser ut att komma från Skatteverket. Öppna inte dessa mejl då de kan innehålla virus, utan släng dem direkt. Är du orolig kan du kontakta din egen it-support, framhåller Skatteverket på sin hemsida.

Vidare uppger myndigheten att de polisanmält bedrägeriförsöken.

Den som fått ett eller flera bluffmejl behöver således inte kontakta Skatteverket.

– Du behöver inte kontakta oss om du har fått ett sådant meddelande. Vi har polisanmält detta, skriver myndigheten.

Här är mejlen som sprids

Skatteverket uppger att bluffmejlen kan se ut på tre olika vis.

Det första bluffmejlen har rubriken "Skatteåterbäring tillgänglig nu". 

– Rubriken följs av en text som beskriver att du har råkat betala för mycket skatt på grund av tekniska problem och att du ska få tillbaka pengar. Texten uppmanar till att använda ett säkert formulär för att få tillbaka pengar och innehåller en falsk länk med texten "Få din skatteåterbäring".

Det andra bluffmejlet har rubriken ”Skatteverkets vision” och innehåller information om att mottagaren är berättigad till skatteåterbäring. Det innehåller även en falsk länk med följande text: ”För att få din skatteåterbäring, vänligen klicka här och fyll i formuläret skatteåterbäring".

Det tredje och sista bluffmejlet har rubriken ”Hej hej”.

– Rubriken följs av en text om att du ska få tillbaka skattepengar men att du behöver fylla i mer information om dig själv först. Texten innehåller både en länk med texten "här" och en grön knapp med texten "Get started", uppger Skatteverket.

Bank-ID varnar för bluffmeddelande

E-legitimationssystem Bank-ID har också nyligen gått ut med en varning för bluffmeddelande.

LÄS HÄR:

Ny Bank ID-varning – här är meddelandet som sprids

Foto: Magnus D

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla som betalar med kontanter

2024 08 30

En stor majoritet av Sveriges butiker tar fortfarande emot kontanter.

Det visar en färsk undersökning från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Undersökningen ”Kontanthantering i svensk detaljhandel 2024” visar att 91 procent av butikerna i sin helhet fortsatt tar emot kontanter. 

Inom dagligvaruhandel, där matbutiker och stormarknader ingår, är siffran ännu högre. Hela 97 procent av Sveriges butiker inom dagligvaruhandel erbjuder kontantbetalning.  

Det finns dessutom inga tecken på att situationen kommer förändras.  

Ytterst få butiker uppger att de i närtid har planer på att avskaffa kontantbetalning.

Av de tillfrågade butikerna är det enbart två procent som planerar att göra det inom det närmaste året, och tre procent inom 1–3 år.

– Handeln fortsätter att ta sitt ansvar i kontanthanteringsfrågan. Så länge efterfrågan bland kunderna finns kommer handeln fortsätta att tillhandahålla betalsättet. Det är viktigt, inte minst utifrån ett beredskapsperspektiv i en orolig omvärld, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Stora grupper väljer kontanter

Enligt undersökningen väljer cirka 10 procent av kunderna att betala med kontanter under en ”normal dag”.

– Det måste poängteras att stora grupper i samhället fortsatt är beroende av att använda kontanter för att göra sina dagliga inköp. Siffrorna som nu publiceras är ett tydligt kvitto på att handeln möter upp den efterfrågan som uppenbart finns, säger Bengt Nilervall och tillägger:

– För en ökad inkludering på sikt krävs dock att både banker och andra betaltjänstleverantörer också måste utveckla och anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Vi måste arbeta tillsammans.

Statlig kontantutredning

I början av året tillsatte regeringen en statlig kontantutredning. Syftet med utredningen är att se över kontanternas ställning i samhället, bland annat ska utredningen undersöka möjligheten att göra kontanta betalningar för livsnödvändiga varor såsom läkemedel, livsmedel och drivmedel. 

Svensk Handel är en av flera aktörer som medverkar i kontantutredningen. Organisationen betonar att staten måste bidra om kontantkraven ökar på butiker.

– Om staten ställer krav på marknadsaktörer att utföra samhällsviktiga kontanttjänster, som dessutom saknar kommersiell bärkraft måste den också öka sitt ansvar för att upprätthålla och finansiera kontanthanteringen i framtiden. Annars går ekvationen inte ihop, säger Bengt Nilervall.

Foto: Jens Lindström MSB

Text: Redaktionen


Nya bolåneregler införs 1 september – gäller hos alla banker

2024 08 30

Från och med 1 september börjar nya bankregler att gälla i Sverige.

Den kund vill byta bank, till exempel för att räntan är bättre hos en annan bank, måste ha ett amorteringsunderlag för att ett byte överhuvudtaget ska vara möjligt.

Fram till nu har ett sådant underlag ofta inte kunnat erbjudas digitalt och därmed förhalat bytet för många kunder.

Det kommer nu att förändras.

Från och med månadsskiftet träder nya regler i kraft som ställer krav på att amorteringsunderlaget ska lämnas skyndsamt.

Inga onödiga dröjsmål får längre ske.

– Finansinspektionen har nu beslutat att banker och andra bolåneföretag både ska kunna ta emot en begäran om amorteringsunderlag och lämna underlaget till kunden digitalt, och på andra lämpliga sätt, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Försvårat för kunderna

Enligt Finansinspektionen, FI, handlar det om en konkret åtgärd för att stärka konsumenternas ställning på bolånemarknaden.

– Kunder upplever att det kan vara svårt att påverka sin situation och att det kan vara besvärligt att flytta sitt bolån. En orsak bedöms vara att långivarna av olika anledningar försenar eller försvårar för kunderna att få ut amorteringsunderlaget, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.

Ökar konkurrensen

Digitala underlag bedöms kunna öka rörligheten och på så sätt även konkurrensen bankerna emellan.

Utrymmet för att bankerna ska kunna missbruka kundernas beroende av amorteringsunderlaget minskar också.

Den mindre banken Landshypotek Bank, som var en av de första att erbjuda en helt digitaliserad bolåneprocess, är en av aktörerna som välkomnar beskedet.

Man understryker att kunder under lång tid upplevt problem med att vissa banker “sinkar processen” med att överlämna amorteringsunderlaget och därmed försvårar bytet.

– Nu införs äntligen de nya kraven om en enhetlig digitaliserad och snabbare hantering av amorteringsunderlagen. 

– Det snabbar upp och förenklar en procedur som många gånger tagit allt för lång tid och hämmat möjligheten för kundens aktiva val. Vi och flera med oss har påpekat det här i flera år och nu äntligen ser vi införda krav för en förändring, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen