Skatteverket varnar – dessa SMS sprids till många just nu

2024 10 25

Skatteverket går nu ut med en varning om bluff-SMS.

Myndigheten är den senaste i en rad som tvingas gå ut med en sådan varning.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att skörda offer och det är ofta svårt att skilja på om ett meddelande verkligen kommer från den man tror eller inte.

Skatteverket varnar nu för nya bluff-SMS som många får just nu, och ger exempel på hur dessa kan se ut.

Ge inte ut

Den tydligaste uppmaningen i Skatteverkets varning handlar i vanlig ordning om att inte lämna några personliga uppgifter.

– Om det står att du ska lämna ifrån dig uppgifter om bankkontonummer eller kreditkortsnummer ska du inte göra det, framhåller myndigheten.

– Skatteverket efterfrågar aldrig dina kontouppgifter i mejl eller sms. Det gör vi endast via våra e-tjänster som du loggar in på med din e-legitimation.

Så kan det se ut

Här är några exempel som Skatteverket ger på hur dessa meddelanden kan se ut:

- Betalningskrav från Skatteverket. Logga in för beräknat belopp som du ska betala. Om du inte betalar så kan beloppet lämnas över till Kronofogden för indrivning.

- Från våra beräkningar är du berättigad att få 9536.91sek. Ansök online och få dina pengar på 2 arbetsdagar.

- Vi beklagar att informera dig om att du oavsiktligt har betalat din skatt flera gånger på grund av ett systemproblem. För att åtgärda denna situation och påskynda din återbetalning, följ våra instruktioner.

I dessa meddelanden medföljer länkar som tilltänkta offer uppmanas att klicka på, och avsändaren liknar Skatteverket på många sätt.

SMS, brev och samtal

Bedrägeriförsöken kommer i form av såväl SMS och email till brev och samtal.

I en variant av falska sms påstås det att mottagaren har ett betalningskrav från Skatteverket och uppmanas att logga in för att beräkna beloppet. 

Webbplatsen som mottagaren uppmanas att logga in på är inte Skatteverkets.

Olika uppmaningar

Skatteverket fortsätter.

– I ett falskt brevutskick med tillhörande faktura ombeds enskilda näringsidkare att betala en avgift för att ändra eller avregistrera uppgifter om sitt företag, framhåller myndigheten om breven.

– Det förekommer att bedragare ringer från skyddat nummer och utger sig för att vara från Skatteverket, förklarar myndigheten om samtalen.

Foto: Magnus D Skatteverket 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen