Skatteverket stoppar bebisnamn – anses obehagligt

2024 05 31

Det tycks bli allt vanligare att vilja döpa sina barn efter djur.

Åtminstone görs det flera försök.

De senaste åren har Skatteverket nobbat föräldrar som velat döpa sina barn till exempelvis Kråka och Kaninen.

Myndigheten utgår från personuppgiftslagen som säger att ett förnamn inte ska godkännas om det “kan antas leda till obehag för bäraren”.

Det kan vara konstiga och bisarra förnamn som utan att vara anstötliga kan medföra obehag för bäraren, står det i lagen.

Får inte heta Goat

Men Skatteverket är inte helt konsekventa när det gäller djurnamn. Precis nyligen gav myndigheten besked om att en nyfödd bebis i Ängelholm inte får lov att heta Goat, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

– Goat är det engelska ordet för get vilket är ett ord som inte har karaktären av ett förnamn. Skatteverket bedömer även att tamdjursbenämningen kan antas leda till obehag för barnet, framhåller Skatteverket i sitt besked enligt tidningen.

Grönt ljus för Tiger

Föräldrarna hade dock egentligen inte djuret get i åtanke när de skickade in namnförslaget till Skatteverket. Istället syftade de på förkortningen av engelskans “Greatest of All Time".

Samtidigt fick dock samma bebis heta “Tiger”, inspirerat av golfproffset Tiger Woods.

– Det finns inga generella bestämmelser om huruvida man får bära namn med djurassociationer eller inte. Det görs en bedömning i det enskilda fallet, säger Oscar Abrahamsson, folkbokföringshandläggare på Skatteverket, till HD.

Folk heter Älg och Fisk

Och faktum är att medan Goat, Kråka och Kaninen nobbas släpps mängder av andra djurnamn igenom. Förutom klassiska och etablerade “Björn” finns det folk som heter exempelvis Katt, Lejon, Bäver, Älg, Fisk och Utter i Sverige.

Det finns dock en viktig faktor i sammanhanget. Om man byter till namnet i vuxen ålder tenderar Skatteverket att ge grönt ljus oftare än om namnet föreslås till ett barn. 

Även Bebben nobbas

Frågan om vilka namn som ska tillåtas i Sverige dyker upp titt som tätt. Förra året uppmärksammades att flera föräldrar fått nobben på att döpa sina barn till Bebben, efter fotbollsspelaren Bertil “Bebben” Johansson.

Ett annat uppmärksammat exempel var när flicknamnet “Pingla” stoppades med motiveringen att det anspelade på kvinnligt utseende och därför bedömdes olämpligt.

– Vi är jättechockade och förstod inte alls, sade pappa Johan Lindén till Borås Tidning vid tillfället.

Foto: J. Borba

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen