Skatteverket inför avgift – hundratusentals riskerar betalningskrav

2025 02 05

Hundratusentals svenskar riskerar att behöva betala extra till Skatteverket.

Detta på grund av att myndigheten inför en ränta som påförs från och med den 13 februari i år, det vill säga redan nästa vecka.

Räntan ligger på 2,5 procent och adderas på summan för den som ska betala kvarskatt på över 30 000 kronor.

Och det är det en hel del som ska.

– Den som har sålt bostad eller värdepapper med vinst får ofta kvarskatt, liksom den som har inkomster från uthyrning, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket.

Går att undvika

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik säljs omkring 100 000 bostadsrätter och 50 000 villor varje år.

Men även personer som har lön eller pension från flera utbetalare behöver också ofta betala kvarskatt.

Anledningen är att det enbart är huvudutbetalaren som drar skatt efter den så kallade skattetabellen medan övriga utbetalare ska dra 30 procent.

– För att undvika kvarskatt går det att be en utbetalare dra mer i skatt eller att ansöka om jämkning hos oss på Skatteverket. På skatteverket.se finns hjälp för att räkna ut din skatt, säger Emelie Köhn, deklarationssamordnare på Skatteverket.

Då är deadline

Skatteverket framhåller att den som fått besked om stor kvarskatt det här året kan göra en extra skatteinbetalning senast den 12 februari.

Då kommer man att undvika den ränta som alltså påförs dagen därpå.

Absolut sista dag att betala kvarskatten är för den stora majoriteten 14 juli eller 12 september. Exakt vilket datum som gäller för dig kommer du att kunna se på slutskattebeskedet.

Två uppmaningar

Myndigheten går sammanfattningsvis ut med följande två uppmaningar för att undvika kostnadsräntan om man räknar med att behöva betala kvarskatt på över 30 000 kronor:

  • Betala in den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor så att betalningen är bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari.
  • Betala in resterande belopp så att det är bokfört på ditt skattekonto senast 5 maj.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen