Skarpa ryska störningar i Östersjön – saboterar för fartyg

2025 08 07

Ryssland trappar upp störningar i Östersjön genom att blockera viktiga signaler.

Ryssland har kraftigt ökat sina störningar av fraktfartyg i Östersjön genom att blockera GPS-signaler, en teknik som fartyg använder för navigering.

Detta försvårar för rederier i området, som transporterar stora mängder varor till och från Finland.

– Det handlar till exempel om skador på kritisk infrastruktur och störningar av GPS-signaler, säger Thomas Doepel, vd för Finnlines till svenska Yle.

Han beskriver hur det förändrade säkerhetsläget gör Östersjön till en allt mer riskfylld arena där Ryssland och Nato mäter sina styrkor.

Beroende av sjötransporter

För Finland, som är starkt beroende av sjötransporter för sin import och export, är läget särskilt allvarligt.

– Vi samarbetar därför otroligt mycket med både den finländska militären och Nato, säger Thomas Doepel.

Om GPS-signaler störs riskerar fartyg att förlora navigationsförmågan, särskilt vid svåra väderförhållanden.

Utvecklade navigationssystem

Finnlines har därför utrustat sina fartyg med navigationssystem från samma leverantör som den finländska försvarsmakten, för att kunna känna igen och hantera störningar.

– Så kan vi utveckla vår teknik i rätt takt och lita på att vi får det stöd vi behöver, förklarar Doepel.

Det civila sjöfartssystemet ses nu som en viktig del av Finlands totala försörjningsberedskap, där varje störning kan få stora konsekvenser.

Skuggfartyg manipulerar

Utöver GPS-störningar finns ytterligare risker från ryska skuggfartyg där en del manipulerar sina positionsdata för att undvika upptäckt.

Detta kan skapa farliga situationer för andra fartyg som tvingas göra plötsliga undanmanövrar.

En ytterligare fara med skuggfartygen är att de helt kan slå av sina sändare – vilket gör att andra fartyg inte upptäcker dem förrän de redan är farligt nära på radarn.

Finnlines har därför ökat samarbetet med den finländska försvarsmakten och Nato för att bättre hantera den komplexa säkerhetssituationen inför fler hot i framtiden.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Plötslig förändring för svenska kronan

2025 09 16

Sveriges valuta når nivåer som inte setts på flera år.

Den svenska kronan har gjort en remarkabel revansch under 2025.

Nu fortsätter valutan att gå framåt.

Och en plötslig förändring innebär att kronan idag når en nivå gentemot dollarn som inte noterats på över tre år.

– US-dollarn fortsatte att tappa mark igår mot de flesta valutor, men vi noterar framför allt rörelsen för kronan som gick under 9,30 för första gången sedan första kvartalet 2022, framhåller ekonomen Marcus Widén på SEB på måndagsmorgonen.

Positiv prognos

Redan i våras konstaterades det att det är värt att satsa på den svenska kronan.

– Vi har en intressant försvarsindustri och när den växer i Sverige så ger det ringar på vattnet och spridningseffekter till större delar av ekonomin, sade SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist till TV4 i mars.

Prognosen då var att kronan skulle stärkas ytterligare 2,5 procent mot euron, efter att stigit med mer än två procent mot dollarn vid tillfället.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas

Väntas gå under tian

Även nu på hösten är flera experter eniga om att kronan kommer att fortsätta stärkas.

Prognosen är att en euro, som idag ligger på 10,92 kronor, ska kosta under tian vid årsskiftet.

– Jag tror att vi är bland de som är mer optimistiska kring tillväxten, så det finns en logik i det, sade Amanda Sundström, valutastrateg på SEB, till DN tidigare i september.

Upp till Sveriges konsumenter

Framför allt är förhoppningen att konsumenterna ska få igång konjunkturen. Regeringen har satsat 80 miljarder kronor i höstbudgeten som ska sätta fart på utvecklingen.

– Även om de här åtgärderna inte sjösätts förrän 2026 kan det fortfarande verka via förtroendekanaler så att hushållen känner sig lite tryggare med att det kommer bli bättre framöver, säger Tommy von Brömsen, valutastrateg på Handelsbanken, till samma tidning.

LÄS OCKSÅ: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto:

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Ny typ av fartkamera i Sverige – nu kommer man inte undan

2025 09 16

Trafikverket växlar upp för att stärka säkerheten ute på landets vägar.

Redan idag finns det omkring 2 500 trafiksäkerhetskameror, ofta kallade fartkameror, runtom i Sverige.

Enligt Trafikverket bidrar kamerorna till sänkt hastighet och räddar liv.

– Trafiksäkerhetskamerorna i landet räddar närmare 30 liv per år och fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning, men vi gör allt vi kan för att människor inte ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Jonas Nygren från myndigheten, i ett uttalande.

Ny typ sätts upp

I dagarna gav Trafikverket besked om att fler kameror är på väg ut. Den här gången i Småland.

Men en av kamerorna sticker ut. Det handlar nämligen om en ny typ, rapporterar SR.

Det nya är att den tar ännu skarpare bilder och lättare upptäcker hastighetsöverträdelser vid exempelvis omkörningar.

Nu ska det med andra ord bli svårare att komma undan jämfört med vad det varit tidigare.

Kameran som nu testas ska placeras på väg 151 mellan Hestra och Värnamo. 

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU.

Prioriterar landsbygden

Enligt Trafikverket kommer många av de nya kamerorna som sätts upp att prioriteras på vägarna ute på landsbygden. Där vet myndigheten att många kör för fort.

Kamerorna placeras på vägar med mycket trafik, höga hastigheter och hög olycksrisk. Alla kameror placeras synligt. I varje kamera finns ett system som mäter fordonets hastighet med hjälp av radar, framhäver Trafikverket.

LÄS MER: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Avlivar myten

Det har länge florerat rykten om att fartkamerorna till stor del står avstängda. Trafikverket har tidigare hävdat att det inte stämmer.

– Endast de som kör för fort fotograferas och registreras. Alla kameror är direktkopplade till Polisen och fungerar både dag och natt, under hela året.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen