Skarp uppmaning från polisen: Till alla som köper jordgubbar

2024 06 14

Under torsdagen genomförde polisen, tillsammans med flera andra myndigheter, en omfattande insats riktad mot jordgubbsförsäljning.

– Insatsen syftade till att med hjälp av samhällets samlade befogenheter upptäcka och stoppa stora illegala penningflöden inom jordgubbsförsäljning, som finansierar grov organiserad brottslighet, till exempel handel med vapen och narkotika, människohandel, mord och mordförsök, framhåller polisen i ett uttalande.

Insatserna ägde rum inom polisregion Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län), polisregion Mitt (Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län) och polisregion Stockholm.

Polisen och andra myndigheter slog till mot en central våldsdrivande aktör och företagsstrukturerna runt denne.

Stora beslag gjordes under insatsen.

– Genom att strypa finansieringen av den här typen av grov organiserad brottslighet försvagas nätverkets våldskapital och förmåga att driva sin kriminella verksamhet, säger Per Lundbäck, polismästare i polisregion Bergslagen.

Uppmanar alla som köper jordgubbar

Efter insatsen går polisen ut med en skarp uppmaning till alla som köper jordgubbar.

Kunder uppmanas att vara uppmärksamma på verksamheter som verkar misstänkta.

– Om man funderar på att handla av den här typen av verksamhet ska man vara medveten om att man bidrar till att finansiera grov kriminalitet. Vi kommer med gemensam kraft fortsätta slå till mot verksamheter som samarbetar med kriminella, säger Per Lundbäck.

Polismästaren uppmanar kunder att vidta två konkreta åtgärder.

– Säkerställ alltid att du swishar till ett företagsnummer som börjar med 123.

– Du kan också alltid fråga om försäljaren har giltigt tillstånd.

Resultatet av insatsen i polisregion Bergslagen

- I Bergslagen har polisen gjort 14 besök på arbetsplatser/försäljngsstånd, vilket renderat i 7 arbetsplatsinspektioner som har resulterat i olika åtgärder.

- Polisen har påträffat ett flertal barn som dels sålt och hanterat kontanter och ett barn som sade sig vara med varje dag vid försäljning (8-år). Sol14 kommer skrivas på samtliga.

- Fyra brott mot utlänningslagen har anmälts. En person är tagen i förvar och avvisad.

- En anmälan om ordningsförläggande på grund av användning av dubbdäck och en anmälan om ringa narkotikabrott har även upprättats.

- Kronofogden har utmätt sju olika bilar av värden 100 000 kr, 65 000 kr, 50 000 kr, 30 000 kr, 20 000 kr och 10 000 kr. Myndigheten har även utmätt en gaffeltruck, 920 kronor i kontanter, guld i oklart värde, en cykel av värde 5 000 kr och två klockor med uppskattat värde 400 000 kr.

Foto: I. Pauliuchenka

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Tung smäll för alla med fjärrvärme – ”det är oacceptabelt”

2024 06 13

Fjärrvärmepriserna skjuter i höjden.

Det fastslår intresse- och branschorganisationen Fastighetsägarna i dag, torsdag.

Organisationen uppger att fjärrvärmepriserna har ökat med 16 procent i genomsnitt med hänvisning till den senaste statistiken från branschorganisationen Energiföretagen Sverige. 

En tung smäll för många hushåll i Sverige. Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme. Fjärrvärme är därmed den vanligaste uppvärmningsformen bland svenska hushåll.

Därför ökar priserna

Konkurrensverket har i en färsk granskning fastslagit att fjärrvärmemarknaden i stort kännetecknas av oskäliga priser på grund av bristande konkurrens.

– Fjärrvärmeföretagen möter svag konkurrens, vilket riskerar att leda till höga priser. Det går inte att utesluta att fjärrvärmemarknaden i stort kan kännetecknas av oskäliga priser, konstaterar myndigheten i granskningen.  

Rikard Silverfur, Chef för utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna, reagerar kraftfullt på prisökningarna och Konkurrensverkets slutsats.

– Detta är oacceptabelt att fjärrvärmebolagen utnyttjar sin monopolliknande ställning till att höja priset mer än vad som är skäligt. Det drabbar fjärrvärmekunderna, som varken kan påverka priset eller lätt byta till någon annan uppvärmningsform, säger han.

”Försvagar kundernas ställning ytterligare”

I dag har den statliga fjärrvärmenämnden i uppdrag att medla mellan fjärrvärmebolag och kunder när det inte är möjligt att nå en överenskommelse om pris i direkta förhandlingarna. 

Fastighetsägarna anser att systemet inte fungerar. Organisationen pekar på att kunderna endast företräds av Konsumenternas Energimarknadsbyrå som är helägt av branschorganisationen Energiföretagen.

– Många kunder upplever Fjärrvärmenämndens medling som meningslös. Besluten i nämnden är otydliga, inkonsekventa och svåra att förstå. Dessutom saknas verklig konsumentföreträdare när beslut fattas vilket försvagar kundernas ställning ytterligare, säger Rikard Silverfur.

Regeringen har agerat

Efter Konkurrensverkets granskning har regeringen inlett översyn av fjärrvärmemarknaden.

Energimarknadsinspektionen har fått i uppdrag att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden.

Enligt regeringen är syftet med utredningen att säkra en transparent prissättning, minska risken för oförutsedda prishöjningar och garantera fjärrvärmekundernas rättigheter.

– Människor ska känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Det här är vad man kallar naturliga monopol där ett bolag har ansvar för både produktion, distribution och försäljning. Det ska inte finnas oklarheter kring prissättning på marknaden, sa energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) när hon presenterade utredningen.

Foto: S. Photography

Text: Redaktionen