Skakande uppgifter om 15-åring – skulle slå till på begravning

2024 10 01

En 15-åring med vapen stoppades i sista sekund.

Från Malmö kommer nu uppgifter om att ett grovt våldsdåd stoppades i sista sekund.

Den 26 augusti sköts en 27-åring ihjäl i Rosengård.

Månaden därefter hölls begravning för personen, och då var det nära att ytterligare ett brutalt våldsdåd begicks.

Det rapporterar Sydsvenskan.

15-åring stoppades

Vid begravningen befann sig vänner och anhöriga till den 27-årige mannen som månaden innan sköts ihjäl med en Kalasjnikov.

När begravningen ägde rum vid Östra kyrkogården upptäckte flera av personerna vid begravningen en 15-årig pojke med huva i närheten.

Pojken konfronterades och brottades ned då vännerna upptäckte att han var beväpnad.

Misstankarna handlar om att han var där för att skjuta ihjäl den avlidne 27-åringens vänner.

Har häktats

Pojken försvann därefter ett tag för att sedan gripas av polisen i Malmö.

Han sitter nu häktad för förberedelse till mord och grovt vapenbrott.

Enligt uppgifter till Sydsvenskan har det hela att göra med konflikten mellan den “Kurdiska räven” och hans tidigare allierade “Jordgubben”.

Allt större problem

Förekomsten av barn och ungdomar i grova brottssammanhang har blivit ett allt större problem.

Gängen rekryterar barn eftersom de inte riskerar lika grova straff som de äldre.

– Ur de kriminellas synvinkel finns flera fördelar med att rekrytera unga. Ett barn kontrolleras inte av polisen på samma sätt som en vuxen, förklarar polisen.

– Ett barn kan heller inte dömas för brott. En ung person kan också vara lättare att påverka och utnyttja.

Olika metoder

Gängen rekryterar barnen med hjälp av olika metoder.

– De kriminella finns där ditt barn finns, i skolan, centrum eller nära din bostad. De kan locka med snygga kläder, pengar, mat, gratis skjuts eller uppmärksamhet och gemenskap, framhåller polisen via sin webbsida.

– Det kan vara svårt att motstå. Ett annat sätt att rekrytera är genom hot och våld. När barnet har tagit emot något kan det få höra att det står i skuld och måste ”betala av” genom att utföra uppdrag.

Foto: R. Lopez

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen