25 OKTOBER 2025

Sjukvården varnar för ny ungdomstrend – berusar sig på badrumsprodukt

2022 12 25

Olika former av partydroger har ökat under de senaste åren och nu bör föräldrar även ha uppsikt över vad deras tonåringar gör i badrummet. 

Inte minst har rapporter om ökad användning av lustgas varit återkommande. 

Nu är det dock en annan “drog” som är på uppsving bland ungdomarna, och den finns att hitta i de flesta badrumsskåp hos vilken vanlig familj som helst.

Det handlar nämligen om att ungdomar berusar sig på torrschampo, rapporterar SVT. 

Nyligen upptäckt problemet 

Tina Kassai Kezevic, sjuksköterska på Maria nordväst i Helsingborg, en mottagning för unga med alkohol- eller drogproblem, berättar om att man blev varse om fenomenet i början av december. 

Då blev fyra tonåringar i Höganäs mellan 15 och 18 år inlagda på sjukhus efter att ha testat att berusa sig på just torrschampo genom att andas in gas från flaskan. Ambulans fick hämta tonåringarna och även polisen skickade en patrull. 

– I det fallet var det i kombination med alkohol och narkotikaklassade tabletter så det går inte att säga vilket som orsakade vad. Men att ungdomar experimenterar och hittar nya sätt att berusa sig på är inte ovanligt, säger Tina Kassai Kezevic till SVT. 

Helt nytt för sjukvården 

Tidigare har det varit relativt vanligt att unga personer försöker berusa sig på exempelvis hårspray, men när torrschampo dök upp var det någonting helt nytt för mottagningen. 

Tina Kassai Kezevic förklarar att många ungdomar är nyfikna och “tar helt enkelt det de hittar och testar” utan att tänka på konsekvenserna.

Samtidigt betonar hon att det ofta är psykisk ohälsa och att ungdomarna vill fly till en vardag “utan krav” och “känna att man mår bra” som ligger bakom experimenterandet av droger.

372 förfrågningar om luftgas

Det är dock lustgas som fortsatt sticker ut när det gäller ökningen av partydroger i Sverige.

Under 2020 fick Giftinformationscentralen in 47 fall kopplat till lustgas, vilket kan jämföras med hela 372 stycken bara fram till november det här året.

– Ungdomarna tror att det är ofarligt att använda dessa typer av partydroger i och med att de är lagliga och dessutom lättillgängliga. Men använder du till exempel lustgas under lång tid och ofta, finns det risk att du får nervskador eller proppar i lungorna, säger Tina Kassai Kezevic.

Cannabis vanligast

Den vanligaste narkotikan är dock fortsatt Cannabis, det vill säga marijuana eller hasch. 

– Det syns en förändring i attityd till cannabis, både bland ungdomar som testat drogen och bland dem som inte gjort det. När niondeklassare 2019 fick frågan om det är en stor risk att använda cannabis regelbundet svarade 58 procent ja. 1995 svarade drygt 90 procent ja på samma fråga, framhåller Tonårsparlören på organisationen IQ:s hemsida.

"Ökningen har stannat av"

Däremot menar Folkhälsomyndigheten att antalet elever i skolan som uppger erfarenhet av narkotikabruk varit ganska stabilt de senaste 20 åren.

– Men samtidigt visar utvecklingen bland dem som väl använt narkotika på en viss ökning av det mer frekventa bruket, men ökningen har avstannat de senaste åren, framhåller myndigheten.

Foto: F. Sazeides

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen