Sjuksköterska bröt mot reglerna – person dog

2024 01 19

En patient dog efter att en sjuksköterska inte följt omsorgsförvaltningens rutiner.

Efter att en omsorgstagare i skånska Hässleholms kommun varit med om en fallolycka i sin lägenhet tillkallades sjuksköterskan i fråga.

Patienten fick ont i huvudet och klagade på yrsel.

Sjuksköterskan ordinerade vanlig paracetamol och uppsikt över natten, men besökte inte patienten.

Dagen efter var personen knappt kontaktbar och fördes till sjukhus där det visade sig att hen drabbats av hjärnblödning.

Patienten fick palliativ vård och stannade på sjukhus några dagar och dog sedan efter ytterligare en vecka.

"Det är allvarligt"

Hässleholms kommun tar själva på sig skulden för dödsfallet.

Omsorgsförvaltningen menar att sjuksköterskan inte följt reglerna.

– Våra rutiner för bedömning av patient med hälsotillstånd och för dokumentation enligt omvårdnadsprocessen har inte följts av sjuksköterska och det är allvarligt, säger Birgitta Ljungbeck, medicinskt ansvarig sjuksköterska på omsorgsförvaltningen i Hässleholms kommun, i ett pressmeddelande.

Bröt mot flera rutiner

Utöver att ordinera paracetamol mot hjärnblödningen och lämna patienten själv rapporterades inte heller händelsen vid sjuksköterskornas skiftbyte.

Därmed följdes varken rutinerna för bedömning eller dokumentation.

– När vi har tittat på detta kan vi inte se att det har funnits något avvikande i arbetssituationen just den kvällen. Det rådde inte någon hög arbetsbelastning och det har inte heller framkommit några andra skäl till varför rutinerna skulle kunna följas, säger Birgitta Ljungbeck.

Anmäls enligt lex Maria

Händelsen, som ägde rum i julas, kommuniceras först på torsdagen ut av kommunen.

Omsorgsförvaltningen meddelar samtidigt att man anmäler sig själva till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, enligt lex Maria.

Åtgärder ska nu vidtas för att komma till rätta med de “allvarliga brister som händelsen påvisar”, framhåller Hässleholms kommun.

– Vi beklagar verkligen att detta har kunnat ske och är fast beslutna att komma till rätta med de här bristerna och jobba för att den här typen av händelser inte ska kunna inträffa framöver, säger Åsa Ollerstam Lundh, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.

Patientens anhöriga har underrättats om incidenten.

Foto: Emil Langvad Region Skåne

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen