Sjukhus gjorde fel – 18-åring dog

2024 01 15

En 18-åring i Sollefteå dog efter en rad misstag på ortens sjukhus.

Tonåringen hade kommit till akutmottagningen med lindriga symtom på grund av körtelfeber, men blev därefter sämre.

Hjärt- och lungräddning krävdes för att hålla honom vid liv. Akutkirurgi var nödvändigt, men någon sådan har inte funnits på sjukhuset sedan 2017.

Personalen ringde Sundsvalls sjukhus för råd, som hänvisade vidare till en person i Örnsköldsvik som därefter skickade en kirurg med ambulans till Sollefteå som ligger tio mil bort.

Operationen inleddes 90 minuter senare, men 18-åringens liv gick inte att rädda, rapporterar Dagens Nyheter.

Medger flera misstag

Efter 18-åringens död medger Region Västernorrland att en rad misstag i vården begicks. 

Ungdomen led av en sprucken mjälte som upptäcktes för sent för att transportera honom till ett sjukhus med akut kirurgi.

– Sammantaget tyder utredningens resultat på att patienten möjligen kunde ha överlevt om nämnda felhändelser inte hade inträffat samt om möjligheten till akut operation hade funnits på plats vid Sollefteå sjukhus, framhåller regionen enligt DN.

Halvår efter Ivo-kritik

Dödsfallet skedde ett halvår efter att Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, kritiserat en grundregel om att akuta kirurgpatienter i Sollefteå ska hänvisas till Örnsköldsvik i första hand, alternativt Sundsvall.

Regeln ansågs otydlig för personalen och farlig för patienterna.

– Det är uppenbart att vi har haft rutinmässiga brister och stundtals hög arbetsbelastning, säger Glenn Nordlund (S), ordförande i regionstyrelsen, i en kommentar till tidningen.

Ska lära av misstagen

Händelsen anmäldes enligt lex Maria till Ivo som hittills inte fattat beslut i ärendet. 

– En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat och en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig vårdskada enligt patientsäkerhetslagen, förklarar Vårdhandboken på sin hemsida.

Lex Maria-anmälningar görs även för att vården ska lära sig av tidigare misstag och inte upprepa samma sak igen.

– På så sätt vill man förhindra att andra skadas inom vården, informerar 1177 på sin sajt.

Det tragiska dödsfallet har också satt nytt ljus på en tidigare undersökning som visade att knappt hälften av Region Norrbottens invånare har tillgång till akutkirurgi inom 30 minuter.

Arkivfoto: Jan Alfredsson/Västerbottens läns landsting

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen