Sjuka utlänningar uppmanas att resa till Sverige
2025 09 28
En ny reklamfilm uppmanar läkare utomlands att skriva ut resor till Sverige.
Kampanjen marknadsför Sverige som landet som kan förskrivas på recept, och spelar på att Sveriges natur kan göra patienter lugna.
Detta är något som väckt kritik hos svenska läkare, rapporterar Läkartidningen.
Sverige på recept
I den nya kampanjen från Visit Sweden lanseras Sverige som ”det första landet i världen som förskrivs av läkare”.
Kampanjen riktar sig till stressade och slutkörda människor i flera länder och visar upp Sverige som en plats för lugn och återhämtning.
En ovanlig detalj är att Visit Sweden samarbetar med ett fåtal läkare internationellt, som påstås vara redo att skriva ut en Sverigevistelse på recept.
LÄS MER: Bekräftat: Här är svenskarnas favoritglass – hela listan
Remissformulär på hemsidan
– Om en patient frågar efter sätt att hantera stress eller förbättra sitt välmående skulle jag rekommendera ett recept på Sverige, säger barnläkaren Stacy Beller Stryer, som är en av de läkare som valt att samarbeta med Visit Sweden för kampanjen.
Kampanjen har även skapat ett remissformulär som patienter kan kan använda som utgångspunkt för ett samtal med riktiga läkare om hur ett besök i Sverige skulle kunna förbättra patientens välbefinnande.
Läkare reagerar – ”jippo”
Flera inom vården står sig dock kritiska till kampanjens upplägg.
– Vilket jippo. Att läkare ska ordinera ditt privatliv på recept känns inte rimligt. Om alla som känner sig slitna går till doktorn för att få semester ordinerad tror jag att vården skulle klappa ihop, säger Distriktsläkarföreningens ordförande Ylva Sandström till Läkartidningen.
– Även om budskapet är tydligt humoristiskt så tycker jag att man bör undvika situationer där ens saklighet och oberoende som läkare kan kritiseras, säger Christofer Lindholm, ordförande för Läkarförbundets etik- och ansvarsråd.
Visit Sweden svarar
Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden, menar att kampanjen kan öka motivationen hos människor att ta hand om sitt fysiska och psykiska välmående.
Han betonar även att det är en faktabaserad marknadsföringskampanj som är framtagen och utformad för att globalt skapa uppmärksamhet om Sverige som destination med en portion humor.
LÄS MER: Svenskar slår rekord – 14 miljoner beställningar
Foto: Bollman resp An Thet
Text: Redaktionen