SJ:s snabbtåg evakuerades – passagerare chockade och skadade
2023 03 25
Tre vagnar på SJ:s snabbtåg träffades av stenar varpå en person skadades.
Sent på fredagskvällen skedde en hög smäll på SJ:s snabbtåg X2000 från Göteborg till Stockholm.
Tre vagnar träffades av stenar vilket ledde till krossade fönster på tåget.
Flera passagerare var skärrade efter händelsen och en person skadades av splitter från fönstret.
– Det kändes som att det regnade stora stenar på tåget. Det här pågick i kanske tio sekunder. Det lät som att det var uppe på taket och på sidan det smällde. Det var obehagligt innan de fick stopp på tåget tycker jag. Du vet, man får den känslan: ”Okej, ska vi spåra ur nu?”. Det är så pass hög hastighet också, säger passageraren Ehwa Lindström till Aftonbladet.
Omhändertogs på plats
På grund av händelsen begränsades tågets hastighet när det rullade in mot Flen.
Väl där fick samtliga resenärer evakueras och ta ett annat tåg mot huvudstaden.
Personen som skadades av glassplittret omhändertogs av en läkare som var på plats på tåget, uppger SR.
Kommer utredas
Passagerarna på tåget var omkring 70 minuter försenade till slutdestinationen.
Trafikverket kommer nu inleda en utredning om händelsen.
– Det är tidigt att säga något om orsak. Om det är någon som kastat sten eller om det är makadam som åkt upp. Vi vet inte anledningen och ingen har sett något, säger Anders Edgren, presstalesperson hos SJ.
Ställde in avgångar
Så sent som förra veckan meddelade Flixtrain att man ställer in samtliga avgångar i minst en vecka på grund av sten på rälsen.
Researrangören uppmanade Trafikverket att agera för att få bort allt grus som finns längs med tågrälsen.
Olyckor vid spåret
Tåget betraktas i Sverige som ett säkert transportmedel, och ingen har omkommit på ett tåg sedan 2010.
Däremot sker allt fler olyckor på spårområdet.
– Läget för personpåkörningar är ett annat, i genomsnitt dör cirka 100 personer varje år. Under perioden 2015–2020 satsade vi en miljard kronor på åtgärder som kan förhindra att obehöriga tar sig in i spårområdet. Denna satsning fortsätter i arbetet mot målet 2030. Vi sätter till exempel upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder, och kompletterar med kameror på utsatta sträckor, förklarar Trafikverket.
Foto: SJ
Text: Redaktionen