Självkörande bilar mitt i Stockholm – “världens första”
2024 04 20
Det kan bli dags att börja vänja sig vid bilar som kör av sig själva i Sveriges storstäder.
Ett nytt test av självkörande bilar pågår just nu i centrala Stockholm.
Det är forskarvärldens första test för att uppnå självkörande fordon i svensk stadsmiljö och genomförs av Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Xense Vision, som utvecklar sensorer, i samarbete med Telenor.
– Grunden i all vår tekniska utveckling är att skapa samhällsnytta. I det här fallet handlar det om att öka säkerheten och effektivisera trafiken genom att bygga smarta system som kan fatta bättre och mer grundade beslut än vad vi människor kan, säger Malina Borg Sigg, 5-expert på Telenor Sverige, i en kommentar.
AI och 5G
Testets syfte är att utveckla och prova så kallade IoT-lösningar med hjälp av AI och 5G-uppkppling.
– Detta test är ett stort kliv framåt som förändrar hur vi producerar varor och tjänster och hur vi kan hantera samhällsutmaningar, säger Malina Borg Sigg.
Enligt Telenor är projektet “nästa generation av assisterande system med en högre grad av automation”.
Telekomjätten syftar bland annat på säkerhetsutrustning som döda vinkeln-varnare, nödbromsassistenter och adaptiv farthållare.
– Innovationer av detta slag kommer att utvecklas och så småningom lanseras som 5G-baserade tjänster, framhåller Telenor.
"Nytt och unikt"
I testet kommer bilen få information från sensorer som trafikljus och kameror, vilket innebär att föraren kommer att förses med rekommenderade hastigheter av bilen.
Resultatet väntas bli säkrare trafikflöde och trafikmiljö eftersom föraren får hjälp med inbromsningar vid hinder, till exempel om en cyklist plötsligt skulle dyka upp.
Det leder också till färre bilköer och mindre koldioxidutsläpp.
För att ovanstående lösningar ska kunna förverkligas krävs 5G.
– Det är nytt och unikt med en öppen forskningstestbädd för att undersöka autonoma fordon tillsammans med en smart infrastruktur. Det är inte så enkelt som att 5G löser allt, men den ger mycket goda förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla, säger Martin Törngren, professor på KTH.
LÄS MER: 2G och 3G släcks ned – många bilar kan få körförbud
Foto: B. Herve
Text: Redaktionen