SJ köper 25 nya snabbtåg – Blir Sveriges snabbaste

2021 12 30

– Att vi går från 200 till 250 kilometer per timme är historiskt.

Det framhåller SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman som gläds över den stora satsningen på nya tåg som SJ avslöjar idag.

Mellan Sveriges storstäder

De 25 nya tågen kostar sju miljarder kronor och kommer att leda till splitter nya och fräscha tåg som ska användas för fjärrtågtrafik mellan storstäder i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge.

Absolut senaste tekniken

– SJ genomför en fantastisk satsning där hela fordonsflottan byts ut eller uppgraderas för att möta efterfrågan på klimatsmarta, bekväma och effektiva resor. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att uppskatta våra nya tåg med den absolut senaste tekniken, framför SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman i ett pressmeddelande idag.

Topphastigheten höjs

I valet av de nya tågen har SJ lagt fokus på klimatsmarta lösningar, bekvämlighet och effektiva tågresor och det kommer att bli snabbare resor med de nya tågen. Tågen blir de snabbaste i Sverige med en topphastighet på 250 kilometer per timme.

Totalt 12 miljarder

Efter genomgången upphandling har SJ beslutat att tilldela kontraktet på de 25 nya snabbtågen till Bombardier Transportation Sweden AB. Tågen kostar cirka sju miljarder kronor och ingår i SJ:s satsning på upprustade och nya tåg om totalt cirka 12 miljarder kronor.

Största tågaffären

Detta är den största tågaffären i SJ:s historia. I samband med att affären nu meddelas konstaterar SJ att tågresandet i Sverige har fördubblats under de senaste 20 åren. 2019 – året innan pandemin slog till – var ett rekordår vad gäller tågresandet i landet.

För att nå klimatmålen

Nedgången för tågresor under coronapandemin bedömer SJ som tillfällig och satsningen på nya tåg görs för att kunna möta ett allt större tågresande. Det är enligt tågbolaget även en del i att Sverige ska kunna nå klimatmålen.

Istället för bil och flyg

SJ:s sikte är inställt på att allt fler ska kunna välja tåget istället för flyget eller bilen med bekväma och snabba resor med mycket hög komfort och enkelhet att arbeta ombord betonar reseföretaget.

Många nya egenskaper

SJ radar upp flera egenskaper för de nya tågen som är på gång:

▪Tysta ljuddämpade vagnar

▪Plats för cyklar

▪Bra bagagelösningar

▪Fullt utrustad SJ Bistro med varm mat och sittgrupper

▪Alla system är teknikledande

▪Effektiv uppkoppling

▪Radiotransparenta fönster

Även batteridrift

De nya snabbtågen kan även förflyttas med batteridrift för att kunna hantera eventuella störningar i elförsörjningen på linjen. Enligt planen ska de nya snabbtågen vara klara för att sättas i trafik 2026.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ:s Presstjänst


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen