Sist på listan – bedöms ha sämst mat av alla matjättar
2025 09 28
Den bästa och sämsta matkassen har nyligen korats i ett så kallat blindtest.
Att matpriserna skenat de senaste åren har knappast undgått någon.
En följd av de högre priserna har bland annat varit att kunder i betydligt större utsträckning köper butikernas egna märkesvaror, det vill säga till exempel Ica Basic, Coop Xtra eller Eldorado.
Bara under förra året ökade försäljningen av varukategorin till 99 miljarder kronor.
– Det är en ökning på 10 miljarder eller 11,6 procent jämfört med 2023. De egna märkesvarorna utgjorde 24,6 procent av de totala livsmedelsinköpen 2024, framhöll Statistiska centralbyrån, SCB, så sent som förra veckan.
"Smakar ingenting"
Nu har lågprisprodukterna på Ica, Coop, Willys och Lidl testats. När jurymedlemmarna utförde testet hade de ingen aning om vilka märken som ingick, utan gick på smak, doft, konsistens och utseende när varorna betygsattes.
Testet genomfördes av en panel från Aftonbladet och baserades på rökt skinka, pennepasta, krossade tomater, riven ost och kaffe.
Den ekonomiskt krisande matjätten Coop kom sist i testet. Framför allt var det kaffet och det rivna osten som sänkte kedjan.
– Den här smakar ingenting. Men så kommer eftersmaken... och den är inte trevlig, menade en i testpanelen om osten, enligt tidningen.
LÄS MER: Allvarlig kris för populär restaurangkedja
Lidl både godast och dyrast
I topp kom istället uppstickaren Lidl. Lågpriskedjan samlade ihop ett totalbetyg på 18 “plus”, till skillnad från Icas 17, Willys 16 och Coops 15.
Utmärkelsen har inte undgått Lidl som jublar över testets utfall.
– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, säger Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.
Lidls matkasse var dock samtidigt den dyraste, 543 kronor, medan kassen med Willys egna märkesvaror var billigast och landade på 421 kronor.
LÄS OCKSÅ: Guldpriset förändras kraftigt
Foto: ICA Sverige resp Coop, Willys och Lidl
Text: Redaktionen