SIA Glass höjer säkerheten – hatstorm mot glassjätten

2025 05 26

I slutet av april lanserade Sia Glass en ny kampanj om hyllar glassbåten, en av företagets mest klassiska produkter.

I samband med kampanjen publicerade Sia en bild på en skrattande familj på stranden. Kvinnan i familjen är vit och mannen svart.

Glassföretaget publicerade bilden på X, vilket resulterade i en rasistisk hatstorm.

”Woke”, ”normalisera rasblandning” och ”skulle ju givetvis varit en arisk svensk man på bilden” är ett handplock av kommentarerna, rapporterar Hallands Nyheter.

Vidtar säkerhetsåtgärder 

Nu tvingas Sia höja säkerheten.

Det uppger vd Stefan Carlsson för TV4.

– Jag kan inte gå in på vad vi gör för förändringar men det handlar om både fysisk och cybersäkerhet, säger han till tv-kanalen.

Enligt Carlsson har SIA förlorat några kunder på kampanjen, men majoriteten av reaktionerna har varit positiva.

– 99,9 procent är positiva men sedan finns det några som väljer att lämna oss. Vi står inte och faller med de kunderna.

”En självklarhet”

Stefan Calsson framhåller att kampanjen speglar hur samhället och företagets kundgrupp ser ut.

– För vår del är det bara en självklarhet, det är så våra konsumenter ser ut. Det är svenskar, invandrare, andra generationens invandrare, säger han till Hallands Nyheter och tillägger:

– Det är så vi väljer att fronta oss i all marknadsföring vi gör.

I en kommentar till SVT kallar Carlsson de rasistiska kommentarerna för ”extremt beklagligt”.

–  Då har de inte följt vår marknadsföring, för det är ju så här vi har sett ut i jättemånga år, säger han till tv-kanalen.

Bilden som väckte starka reaktioner 

Fakta: Helt ny glassbåtkollektion

- Under sommaren lanserar Sia en helt ny Glassbåtskollektion, skapad för att både hylla Glassbåten och ge glassbåtsfansen något extra. Enligt företaget är årets kollektion framtagen för en dag på stranden och bland de nya produkterna kan man hitta en baddräkt, strandväska, skjorta och badponcho för de små.

- Den välkända Glassbåten har Sia Glass producerat sedan 1961 och i fjol sålde företaget hela 23,7 miljoner glassbåtar. I sortimentet finns Glassbåt Original, Glassbåt Hallon, Glassbåt HallonSaltlakrits och Årets Sommarglassbåt.

Foto: SIA Glass resp Geralt

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ny butik öppnar – men alla får inte handla där

2025 05 25

En ny klädbutik öppnar i Göteborg – men bara för folk med en viss inkomst.

I Rannebergen i de nordöstra delarna av Göteborg öppnar nu en ny klädbutik.

Butiken säljer kläder från märken som Didrikson, Nudie och Maxomorra – men alla får inte handla där.

Köp i butiken kräver medlemskap – och medlemskap är bara till för personer som har en viss inkomst.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Tydlig målgrupp

Butiken KlädRätt finns för medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet och deras primära målgrupp är barnhushåll i ekonomisk utsatthet.

– Men alla som uppfyller kriterierna för medlemskap är välkomna att handla hos oss, framgår via butikens webbsida.

Den vars inkomst är lägre än 14 100 kr i månaden efter skatt kan bli medlem.

Aldrig mer än en tredjedel

Priset på kläderna varierar men ett plagg kostar aldrig mer än en tredjedel av Konsumentverkets snittpris för normala kostnader för kläder och skor. 

På vissa plagg kan det förekomma små defekter, “men alla plagg som säljs är nya och användbara”. 

– Vårt mål är att ha ett brett och varierat utbud, men eftersom kläderna har donerats till oss kan sortimentet se olika ut från dag till dag.  

Ökar i Sverige

I Sverige levde 6 procent av befolkningen i materiell och social fattigdom under 2023. 

Det motsvarar drygt en halv miljon personer. 

Andelen som är den näst lägsta i hela EU har ökat med 2 procentenheter mellan 2021 och 2023.

Av de indikatorer som mäter materiell och social fattigdom är det vanligast i Sverige att inte ha råd att betala en större oförutsedd utgift.

Det konstaterade Statistiska centralbyrån i en rapport från slutet av 2024.

Så ser det ut i EU

EU-landet med lägst andel i materiell och social fattigdom är Slovenien, 5 procent av befolkningen. 

Högst är andelen i Rumänien, Bulgarien och Grekland, cirka en tredjedel av befolkningen. 

– Jämfört med 2021 har andelen i dessa tre länder minskat något, dock har den ökat i de flesta andra EU-länder, förklarar Statistiska centralbyrån i rapporten.

– Den största procentuella ökningen av materiell och social fattigdom skedde i Finland och Österrike.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen