Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.
Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.
Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.
– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.
Kan gå till ärkerivalen
Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.
Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.
Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.
En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.
– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.
Räddades för 25 år sedan
Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs.
Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.
Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.
Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.
– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.
9 000 blir av med jobbet
När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.
Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.
– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.
Foto: D. Nguyen
Text: Redaktionen