SE BILD: Kritikstorm mot pynt på ICA – “osmakligt och vidrigt”

2024 10 25

Kunder rasar mot Ica Maxi efter ett minst sagt magstarkt pynt inför Halloween.

Se bilderna längst ned i artikeln

Halloween står inför dörren.

Då tyckte Ica Maxi i Nacka att det var en god idé att ta tillfället i akt och skapa lite läskig stämning i butiken.

Men dekorationerna har inte tagits emot väl.

Flera kunder anser att Ica gick långt över gränsen, rapporterar Nacka Värmdö Posten.

Knivhuggna gosedjur

“Pyntet” består av en iscensatt “brottsplats” med flera stora gosedjur. 

En av dem har fått en kniv i magen och en annan har fått sina armar bakbundna. På en tredje nalle syns hur en larv kryper ut ur ögat. 

Kläderna på gosedjuren har rivits sönder och befläckats med röd färg som föreställer blod.

– Jag, som har två små barnbarn som älskar gosedjur, tycker det är oerhört osmakligt och vidrigt att man väljer att skylta på detta sätt. Hur ska man förklara för ett barn att någon knivhuggit nallen och skurit öronen och armarna av kaninen och den andra nallen? uttrycker en upprörd kund enligt NVP.

"Det värsta jag sett"

Samma Nackabo vittnar om hur en pojke i affären som fick syn på nallen bad sin mamma att “ringa polisen”.

Hen konstaterar att flera barn är upprörda.

Samma Ica-butik var i blåsväder även förra året när charkdisken dekorerats med en spädgris och två grishuvuden tillsammans med låtsasblod.

En kund kallade pyntet för “det värsta hon sett” varpå pyntet togs bort. 

Även den här gången har installationen tagits ned efter att ha suttit uppe i två veckor. Enligt butiken fick man in ett formellt klagomål.

– Man får konstatera att det är svårt med den här typen av aktiviteter. De uppskattas av väldigt många, men det finns alltid olika åsikter, framhåller Mathias Kärling, vice vd för Ica Maxi Nacka, till NVP.

"Vidrig" docka på köpcentrum

Ica är dock inte den enda aktören som hamnat i blåsväder runt Halloween.

På köpcentret Väla i Helsingborg haglade kritiken över en skyltdocka som plockades fram vid högtiden förra året. Dockan föreställde ett blodigt och sårigt barn och på sig hade den en mössa med, vad som såg ut att vara, den sexuddiga judiska Davidsstjärnan – bara några veckor efter Hamas attack mot Israel den 7 oktober 2023.

Vill ni vara så “aktuella” att ni använder er av mördade och kidnappade judiska barn för nöjes skull? Detta är vidrigt och bortom all kritik, framhöll Judiska ungdomsförbundet i ett inlägg på X.

Dockan plockades sedermera ned. Enligt Väla handlade det om ett misstag. Mössan var broderat av ett barn och symbolen skulle föreställa ett pentagram..

Se bilderna här

Vill du se bilderna på Halloween-pyntet hos Ica Maxi och bilda dig din egen uppfattning? Klicka då här (länken tar dig till lokaltidningen Nacka Värmdö Posten).

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen