SD-ledarens oväntade uttalande om SVT och Sveriges Radio

2021 11 28

– Jag älskar public service, jag tycker på riktigt om public service.

Det säger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson till DN i samband med SD:s landsdagar som avslutades idag.

Riva TV-huset

Tidningen rapporterar att när Sverigedemokraterna diskuterade SVT1, SVT2 och Sveriges Radio, det vill säga Public Service, för två år sedan så var tongångarna betydligt högre och då pratade ombud bland annat om att riva TV-huset.

Helt andra tongångar

På SD:s landsdagar 2019 fanns det till och med en grupp som ville sälja ut SVT2 och P3. Men när SD under landsdagarna nu i helgen hade uppe mediapolitiken som programpunkt så var det helt andra tongångar om public service.

– Våra förtroendevalda har nog fått upp ögonen för att public service trots allt gör en hel del som är jättebra, säger SD:s kulturpolitiska talesperson Bo Broman enligt DN.

Fantastisk idé

Och SD-ledaren Jimmie Åkesson förklarar att han tycker att public service är toppen.

– Jag älskar public service, jag tycker på riktigt om public service. Jag tycker det är fantastisk idé, om man kan upprätthålla saklighet och opartiskhet och garantera bevakning i hela landet, säger han till DN.

Upplever att KD vill banta mer än SD

Han framhåller att hans upplevelse är att KD nästan vill gå längre med att banta public service och han håller låg profil när DN frågar vad han vill ta bort från public service med tanke på att SD vill ha en snävare public service.

– Jag tycker inte att jag ska peka ut vad som ska bort svarar SD-ledaren och förklarar att han med att snäva av främst menar att göra om det till ett bolag av ekonomiska skäl.

ANALYS

Det finns ett antal sakfrågor som är nästintill omöjliga att driva för ett svenskt riksdagsparti om man vill kunna växa på riktigt eller tas på allvar av andra stora partier. Två av dem är att vilja skära ner på Sverige aborträttigheter eller att säga nej till att vara med i EU.

SD har svängt

SD har de senaste åren svängt i båda dessa frågor och antagit en linje som ligger betydligt mer i linje med vad en stor majoritet svenska folket tycker. Och sannolikt mer i linje med vad SD:s egna väljare tycker.

Mätningar visar att väljarna med mycket klar övervikt säger ja till att inte minska på aborträtten och  ja till ingå i EU-samarbetet.

Viktigt för väljarkåren

Public service är en annan fråga med särskild vikt för väljarkåren. Självklart kan man ha synpunkter på särskilda händelser eller något specifikt inslag men att rent allmänt ge tummen ned till hela public service lär inte vara något som funkar bra som kampanjfråga i ett val.

Lär inte funka

Att raljera i sociala medier och gå i taket över någon enskild punkt i medierapporteringen är en sak men att som parti gå ut med att public service rent allmänt är skräp och ska säljas ut eller dylikt lär inte funka.

Gynnar SD

De nya tongångarna inom SD när det gäller SVT och Sverige Radio torde med andra ord vara något som gynnar partiet i opinionen och förenklar samtalen med andra partier.

Läs hela DN-reportaget här.

Foto: Riksdagen, resp. public service logotyper

Jättesmäll för Marabou

2024 05 24

Det populära chokladmärket Marabous ägare Mondelez har åkt på en rejäl snyting.

Chokladjätten, som även äger Toblerone och Oreo, tvingas betala 337,5 miljoner i euro i böter, motsvarande nästan fyra miljarder svenska kronor.

Bakom beslutet står EU-kommissionen.

Kommissionen slår fast att Mondelez snedvridit konkurrensen på marknaden i 22 fall genom att begränsa den gränsöverskridande handeln inom EU – bland annat har chokladjätten hindrat återförsäljare att inhandla produkter från EU-länder med lägre priser.

Tvingats betala överpris

Agerandet har lett till att konsumenter tvingats betala överpris för Mondelez produkter, eftersom återförsäljare hindrats från att pressa ner priserna.

Det framhåller Margrethe Vestager, EU:s kommissionär för konkurrens, i ett uttalande.

– Vi finner att Mondelez olagligt har begränsat återförsäljare från att köpa dessa produkter från medlemsstater där priserna är lägre.

– Detta gjorde det möjligt för Mondelez att sätta högre priser, vilket har slagit mot konsumenterna, som fått betala mer för choklad, kex och kaffe, säger Vestager och beskriver den olagliga metoden som ett betydande bekymmer för EU-invånare.

– Det är ett centralt bekymmer för europeiska medborgare, som blir ännu mer uppenbart i tider med hög inflation där många pressas hårt ekonomiskt. Det handlar också om kärnan i det europeiska projektet: den fria rörligheten för varor på den inre marknaden.

Bra samarbete – ändrar bötesbeloppet

EU har utrett Mondelez sedan 2019.

Margrethe Vestager konstaterar att företagets överträdelser är ”mycket allvarliga”.

Trots de hårda orden har det ursprungliga bötesbeloppen sänkts eftersom Mondelez visat prov på god samarbetsvilja under utredningen.

– Vi har ett samarbetsförfarande som innebär att företag som erkänner överträdelser och samarbetar kan få ett minskat bötesbelopp. Detta förfarande leder till avsevärda fördelar när det gäller snabbhet och förmåga att hitta en effektiv lösning av ärenden, säger Vestager och tillägger:

– Mot bakgrund av detta har kommissionen beslutat att minska Mondelez böter med 15 procent.

Foto: Mondelez Int press photo

Text: Redaktionen

ICA-partner i konkurs – efter jättesatsning

2024 05 23

I slutet av 2022 presenterade Ica-koncernen en ”viktig satsning för en levande landsbygd”.

Kunder i Norrtälje kommun fick möjlighet att beställa hem livsmedel som levereras med drönare.  Projektet var ett samarbete mellan Ica Gruppens innovationshubb, Norrtälje kommun och drönarbolaget Aerit.

– Vi är väldigt glada över det här projektet i samarbete med några av Sveriges ledande institutioner. Vi hoppas kunna visa att Aerits tjänster kan förbättra livet för personer på landsbygden, sa Alexander Perrien, vd för Aerit, när projektet lanserades.

Kraschar efter jättesatsning

Över ett år senare lanserade drönarbolaget sin nästa stora satsning.

I mars 2024 uppgav Aerit att man inleder ett jätteprojekt med Foodora och Tele2 som skulle ”påskynda drönarleveranser över hela Europa”.

– Vi är entusiastiska över att gå samman med Foodora och Tele2 för att påskynda tillgängligheten av drönarleveranser över hela Europa. Dagens tillkännagivande innebär att vårt uppdrag, att erbjuda utsläppsminskande tillgång till varor och tjänster genom att dra nytta av våra toppmoderna drönarnätverk, tar ett språng in i framtiden, kommenterade vd:n Alexander Perrien.

I ett första steg har invånare i Värmdö Kommun kunnat ta del av Aerits drönarleveranstjänster genom sina Foodora-konton.

Men nu upphör verksamheten.

Aerit går i konkurs. I ett pressutskick skriver drönarbolaget att man saknar nödvändig finansiering för att kunna fortsätta.

– Trots betydande framsteg har nuvarande ekonomiska utmaningar lett fram till det här svåra beslutet, framhåller bolaget.

Ta över tekniken

Som en del av konkursförfarandet kommer tillgångar i bolaget att erbjudas till försäljning, inklusive alla delar inom Aerits drönarutveckling.

– Intresserade parter kommer att ha möjlighet att förvärva dessa tillgångar och fortsätta utvecklingen av drönarlogistiklösningar, utan att behöva ta över några skulder från konkursföretag, skriver bolaget.

”Oerhört stolta”

Vd Alexander Perrien har kommenterat beskedet.

– Vi är oerhört stolta över den påverkan vi har haft på det svenska ekosystemet och drönarbranschen som helhet. Vårt banbrytande team har flyttat berg i de mest utmanande miljöer. Vi fortsätter att ha höga förhoppningar om en mer rättvis och hållbar framtid, men Aerit kommer inte att vara en del av det, åtminstone inte i sin senaste form.

Vd:n hoppas att nya aktörer kan ta drönartekniken framåt.

– Vi tror att tekniken och visionen som vi utvecklat kan fortsätta att frodas och ha en betydande inverkan på logistikens framtid under ett nytt ägandeskap.

Foto: Ica-Gruppen

Text: Redaktionen