SAS rasar mot sina egna piloter: förstör flygresor med flit

2024 06 26

SAS anklagar sina egna piloter för att ha fejkat sjukdomar vilket fick över 30 flyg att ställas in i helgen.

Den senaste helgen var bedrövlig för flygbolaget.

Tusentals resenärer i Norge drabbades efter att SAS behövt ställa in mängder med flyg på grund av bland annat sjukdomsfall bland anställda.

Nu ger SAS piloterna skulden för flygkaoset genom att anklaga dem för att ha bedrivit sjukskrivningskampanjer och överdrivet utnyttjande av så kallade olämpliga regler.

Det framgår i ett mejl från SAS norska flygförening, SNF, till sina medlemmar, enligt E24.

Enligt SAS ska syftet ha varit att påverka trafiken som en demonstration mot att piloternas kollektivavtal är sämre än det som konkurrerande flygbolag fått i sina löneuppgörelser.

– Det tillbakavisar vi starkt, säger Roger Klokset från SAS norska pilotförbund, till tidningen.

"Oerhört beklagligt"

I mejlet skriver pilotföreningarna att SAS tänker hålla föreningarna och enskilda medlemmar ekonomisk ansvariga för skador som företaget åsamkas som följd av inställda flyg.

Knut Morten Johansen, PR-chef på flygbolaget, bekräftar att ett brev skickats ut som kräver att “piloterna ska stoppa vad vi anser är en olaglig och kollektiv förhandlingsåtgärd”.

Han vill däremot inte uttala sig om eventuella skadeståndsanspråk.

Totalt drabbades 4 500 passagerare och över 30 flyg ställdes in. Flera av dem var till populära turistmål.

– Det är oerhört beklagligt för våra resenärer, understryker Knut Morten Johansen till E24.

LÄS MER: SAS-plan tvingades vända i luften – 166 personer ombord

"Ett allvarligt hot"

Den norska affärstidningen hänvisar till Aftenposten som tagit del av det mejl som skickats ut till pilotföreningarnas medlemmar.

Det framgår där att SAS-ledningen hotar att enskilda piloter ska kallas upp till möten. Anledningen är att de misstänks för anstiftan till olagliga handlingar.

SNF slår dock ifrån sig anklagelserna med kraft.

– Det är ett allvarligt hot att anmäla till de anställda att de kommer att hålla föreningarna och enskilda ansvariga för ekonomiska förluster till följd av avbokningarna, säger Roger Klokset.

– Vi känner som sagt inte till att några olagliga handlingar genomförts och det är olyckligt att de tar ett så drastiskt steg.

"Ansvaret hos SAS"

Piloterna menar att ansvaret ligger hos SAS själva.

Vi vet att resurssituationen är pressad i SAS. De saknar folk. Det har de gjort sedan trafiken tog fart igen efter pandemin, och för att de avskedade för många piloter, 560, 2020, säger Klokset.

Foto: SAS Group

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 07

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen