SAS rasar mot sina egna piloter: förstör flygresor med flit

2024 06 26

SAS anklagar sina egna piloter för att ha fejkat sjukdomar vilket fick över 30 flyg att ställas in i helgen.

Den senaste helgen var bedrövlig för flygbolaget.

Tusentals resenärer i Norge drabbades efter att SAS behövt ställa in mängder med flyg på grund av bland annat sjukdomsfall bland anställda.

Nu ger SAS piloterna skulden för flygkaoset genom att anklaga dem för att ha bedrivit sjukskrivningskampanjer och överdrivet utnyttjande av så kallade olämpliga regler.

Det framgår i ett mejl från SAS norska flygförening, SNF, till sina medlemmar, enligt E24.

Enligt SAS ska syftet ha varit att påverka trafiken som en demonstration mot att piloternas kollektivavtal är sämre än det som konkurrerande flygbolag fått i sina löneuppgörelser.

– Det tillbakavisar vi starkt, säger Roger Klokset från SAS norska pilotförbund, till tidningen.

"Oerhört beklagligt"

I mejlet skriver pilotföreningarna att SAS tänker hålla föreningarna och enskilda medlemmar ekonomisk ansvariga för skador som företaget åsamkas som följd av inställda flyg.

Knut Morten Johansen, PR-chef på flygbolaget, bekräftar att ett brev skickats ut som kräver att “piloterna ska stoppa vad vi anser är en olaglig och kollektiv förhandlingsåtgärd”.

Han vill däremot inte uttala sig om eventuella skadeståndsanspråk.

Totalt drabbades 4 500 passagerare och över 30 flyg ställdes in. Flera av dem var till populära turistmål.

– Det är oerhört beklagligt för våra resenärer, understryker Knut Morten Johansen till E24.

LÄS MER: SAS-plan tvingades vända i luften – 166 personer ombord

"Ett allvarligt hot"

Den norska affärstidningen hänvisar till Aftenposten som tagit del av det mejl som skickats ut till pilotföreningarnas medlemmar.

Det framgår där att SAS-ledningen hotar att enskilda piloter ska kallas upp till möten. Anledningen är att de misstänks för anstiftan till olagliga handlingar.

SNF slår dock ifrån sig anklagelserna med kraft.

– Det är ett allvarligt hot att anmäla till de anställda att de kommer att hålla föreningarna och enskilda ansvariga för ekonomiska förluster till följd av avbokningarna, säger Roger Klokset.

– Vi känner som sagt inte till att några olagliga handlingar genomförts och det är olyckligt att de tar ett så drastiskt steg.

"Ansvaret hos SAS"

Piloterna menar att ansvaret ligger hos SAS själva.

Vi vet att resurssituationen är pressad i SAS. De saknar folk. Det har de gjort sedan trafiken tog fart igen efter pandemin, och för att de avskedade för många piloter, 560, 2020, säger Klokset.

Foto: SAS Group

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen