SAS rasar mot sina egna piloter: förstör flygresor med flit
2024 06 26
SAS anklagar sina egna piloter för att ha fejkat sjukdomar vilket fick över 30 flyg att ställas in i helgen.
Den senaste helgen var bedrövlig för flygbolaget.
Tusentals resenärer i Norge drabbades efter att SAS behövt ställa in mängder med flyg på grund av bland annat sjukdomsfall bland anställda.
Nu ger SAS piloterna skulden för flygkaoset genom att anklaga dem för att ha bedrivit sjukskrivningskampanjer och överdrivet utnyttjande av så kallade olämpliga regler.
Det framgår i ett mejl från SAS norska flygförening, SNF, till sina medlemmar, enligt E24.
Enligt SAS ska syftet ha varit att påverka trafiken som en demonstration mot att piloternas kollektivavtal är sämre än det som konkurrerande flygbolag fått i sina löneuppgörelser.
– Det tillbakavisar vi starkt, säger Roger Klokset från SAS norska pilotförbund, till tidningen.
"Oerhört beklagligt"
I mejlet skriver pilotföreningarna att SAS tänker hålla föreningarna och enskilda medlemmar ekonomisk ansvariga för skador som företaget åsamkas som följd av inställda flyg.
Knut Morten Johansen, PR-chef på flygbolaget, bekräftar att ett brev skickats ut som kräver att “piloterna ska stoppa vad vi anser är en olaglig och kollektiv förhandlingsåtgärd”.
Han vill däremot inte uttala sig om eventuella skadeståndsanspråk.
Totalt drabbades 4 500 passagerare och över 30 flyg ställdes in. Flera av dem var till populära turistmål.
– Det är oerhört beklagligt för våra resenärer, understryker Knut Morten Johansen till E24.
LÄS MER: SAS-plan tvingades vända i luften – 166 personer ombord
"Ett allvarligt hot"
Den norska affärstidningen hänvisar till Aftenposten som tagit del av det mejl som skickats ut till pilotföreningarnas medlemmar.
Det framgår där att SAS-ledningen hotar att enskilda piloter ska kallas upp till möten. Anledningen är att de misstänks för anstiftan till olagliga handlingar.
SNF slår dock ifrån sig anklagelserna med kraft.
– Det är ett allvarligt hot att anmäla till de anställda att de kommer att hålla föreningarna och enskilda ansvariga för ekonomiska förluster till följd av avbokningarna, säger Roger Klokset.
– Vi känner som sagt inte till att några olagliga handlingar genomförts och det är olyckligt att de tar ett så drastiskt steg.
"Ansvaret hos SAS"
Piloterna menar att ansvaret ligger hos SAS själva.
– Vi vet att resurssituationen är pressad i SAS. De saknar folk. Det har de gjort sedan trafiken tog fart igen efter pandemin, och för att de avskedade för många piloter, 560, 2020, säger Klokset.
Foto: SAS Group
Text: Redaktionen