SAS och Norwegian bryter mot bagageregler – resenärer uppmanas ta bild

2024 07 08

Konsumentverket har inlett en kontroll av flera stora flygbolag.

På listan finns jättar som SAS, Norwegian, Ryanair men också mindre bolag som Bra och Populair.

Enligt myndigheten brister flygbolagen i sin information om resenärernas bagage, rapporterar Upsala Nya Tidning.

– Felaktig information kan leda till att resenärer inte utnyttjar sina rättigheter fullt ut, säger Konsumentverkets jurist Hevi Aziz till tidningen.

"Vilseleder konsumenterna"

Specifikt syftar Konsumentverket på bolagens hantering av skadat bagage.

Många flygbolag har som policy att skadorna måste anmälas omedelbart när passageraren anländer till flygplatsen och att de vid annat fall måste återkomma inom sju dagar.

Men det går tvärsemot de internationella överenskommelser som upprättat regler för flygtransport av såväl passagerare som bagage.

– Flygbolagens nuvarande policy om skadat bagage kan vilseleda konsumenterna, säger Hevi Aziz.

Uppmaningen: fotografera

Reglerna kräver nämligen inte alls att skadan måste anmälas direkt på flygplatsen.

Det understryker Konsumentverket som nu förtydligar att det räcker att skadan anmäls inom en vecka efter upptäckt.

Samtidigt uppmanas resenärer att fotografera skadan för dokumentationens skull. Helst ska det göras omedelbart, gärna på bagagebandet där bagagetaggen är synlig.

Flygbolagen backar

Efter att Konsumentverket inlett sin granskning har tillsynsbrev skickats till ovan nämnda flygbolag. Dessa ska efter möten med myndighet ha sagt ja till att justera den tillgängliga informationen på dess hemsidor för att bättre matcha hur reglerna faktiskt ser ut.

Om ens bagage har skadats under rena kan man få ersättning på max 18 500 kronor. Det finns dock omständigheter där flygbolagen inte behöver ersätta en skada alls.

Flygbolaget behöver inte ersätta dig om bagaget skadats på grund av dess egenskaper eller om bagaget hade ett fel eller en svaghet som gjorde att det skadades, framhåller Konsumentverket.

Ersättning via hemförsäkring

Ovanstående kan till exempel handla om flygbolaget anser att du har packat på ett sätt så att bagaget av den anledning går sönder.

Konsumentverket tipsar även om att du ibland kan få ersättning via din hemförsäkring eller reseförsäkring för skadat bagage.

Har du flera reseförsäkringar, till exempel via både hemförsäkring och ett bankkort, kan du alltså skicka en skadeanmälan till båda bolagen, informerar myndigheten.

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Svensk solcellsjätte går i konkurs

2024 08 30

Ett av Sveriges största solcellsföretag går i konkurs.

Beskedet är en större smäll i den svenska solcellsbranschen och kan nu riskera att drabba flera privatkunder.

Det är Solcellen Sverige AB, mer känt som Solcellen.nu, som kastar in handduken, enligt Bolagsverket. 

Konkursen inleddes nu i veckan.

Omsätter 200 miljoner

Solcellen Sverige AB grundades 2016 och är hemmahörande i Österbybruk i Uppsala län.

Företaget omsätter 200 miljoner årligen och beskrivs som ett av Sveriges största solcellsföretag.

– Vi har sedan starten hunnit med att installera flera tusen solcellsanläggningar och har på så sätt skaffat oss ovärderlig rutin i en annars ung bransch, framhåller företaget på sin hemsida.

Kunder bekymrade

Efter åtta år i branschen har dock den initiala succén vänt.

På sociala medier har nyheten väckt mängder med reaktioner bland konsumenter.

– Aha misstänkte det… de har inte svarat på mail eller telefon. “Vi har stängt” säger telefonsvararen, skriver en användare i gruppen “Vi som har Solel” med tiotusentals medlemmar.

– Alla dessa konkurser. Därför jag handlade solceller dyrt från Eon för flera år sedan, skriver en annan.

– Kan inte vara lätt att sälja solceller nu med dagens låga elpriser, framhålls i en annan grupp för kunder till elbolaget Tibber.

– Trist… Betyder det att man får ta över sin egen anläggning nu? frågar sig en person.

LÄS MER: Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

Tuff månad

Solcellsbranschen har generellt en tuff månad bakom sig.

I början av augusti meddelades att den amerikanska energijätten Sunpower, vars solcellstillverkning ansetts vara världens bästa, ansökt om konkurs.

År 2020 avbröt Sunpower tillverkningen för att fokusera helhjärtat på solcellsinstallationer till kommersiella fastigheter och bostäder.

Beslutet visade sig vara ett snedsteg.

– Inflation och höga räntor ökade kostnaderna för konsumenterna. Under tiden hindrade företagets egna beslut dess verksamhet, rapporterade nyhetsbyrån Bloomberg vid tillfället.

I Sverige bedriver Sunpower verksamhet via SunnyFuture, som är den enda auktoriserade Sunpower-installatören i Sverige.

Foto: M Winkler

Text: Redaktionen


Populär skokedja lämnar Sverige – stänger alla butiker

2024 08 28

Skokedjan Foot Locker lägger ner verksamheten i Sverige.

Den amerikanska kedjan stänger samtliga butiker i Sverige, rapporterar Bloomberg.

Foot Locker har tre butiker i Sverige. 

Två av dem finns i Stockholm. Den tredje finns i Malmö.

Förutom de fysiska butikerna så stängs även webbutikerna.

Beslutet gäller även för Sydkorea, Danmark och Norge.

Över 2 500 butiker

Foot Locker är en av världens största återförsäljare av sportskor och kläder.

Kedjan har mer än 2 500 butiker över hela världen.

– Endast de bästa, mest relevanta och spännande produkterna någonsin får stå på Foot Lockers hyllor och i deras onlinekataloger. Oavsett om du är en långvarig hängiven sneakersälskare eller tillfälligt letar efter ett par fräscha nya skor, hittar du dem hos Foot Locker, framhåller skokedjan på sin hemsida.

Exempel på varumärken som går att hitta hos Foot Locker är Nike, New Balance, Adidas, Puma, The Jordan brand, Converse, Asics, Hoka, Reebok, Vans, Timberland, UGG.

Ökar efter trasslig period

Beskedet om verksamheten i Sverige kommer samtidigt som Foot Locker redovisar sitt resultat för tredje kvartalet 2024.

Skoförsäljaren ökade försäljningen med 2,6 procent och omsättningen steg med 1,9 procent till 1 896 miljoner dollar, uppger Bloomberg.

Ett välkommet besked för kedjan som redovisat röda siffror fem kvartalsrapporter i rad.

– Trots det visar det senaste resultatet att kunderna kommer tillbaka till en kedja som kämpat för att locka tillbaka dem, skriver nyhetsbyrån.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen