Sanslöst passagerarflyg tas fram – från Europa till USA på två timmar

2025 01 02

Inom bara några år kan det vara möjligt att resa till USA på mindre än två timmar.

Kina är nämligen på väg att lansera det nästintill osannolika flygplanet Yunxing.

Fyra gånger ljudets hastighet

Det Pekingbaserade företaget Space Transportation har den senaste tiden arbetat med att ta fram ett flygplan som ska vara ännu snabbare än Nasas omtalade överljudsflygplan "Son of Concorde”, uppföljaren till historiska "Concorde" rapporterar Daily Mail med hänvisning till kinesiska medier.

Jetmotorn ska redan ha testats och då uppnått nästan 5 000 kilometer i timmen – drygt fyra gånger ljudets hastighet.

– Denna motor har betydande kommersiell potential, framhåller Space Transportation.

Redo inom några år

En framgångsrik testflygning i december beskrivs som en “viktig milstolpe” för utvecklingen av flyget som kommer att kunna transportera passagerare från London till New York på under två timmar.

Flygplanet ska vara redo för sin första flygning redan till 2027 och lagom till 2030 planeras den första kommersiella höghastighetsflygningen från punkt A till punkt B.

Passagerarna kommer att vara så högt upp att de kommer att se hur horisonten kröker sig, snarare än den raka linjen man normalt ser, vilket innebär en höjd på omkring 15 000 meter.

– Testflygningen innebar besked om avgörande prestanda om motorn och validerade kritiska system inklusive bränsleförsörjning, el- och kontrollsystem, hävdar Space Transportation.

Seriös rival till Nasa

Yunxing beskrivs som en seriös rival till Nasa i kapplöpningen mot att flyga betalande passagerare i ett överljudsflygplan för första gången sedan Concorde-flyget.

Bilder som släppts på den planerade farkosten tyder på att flyget kommer vara elegant och futuristiskt och inte likt de flygmaskiner som vi är vana vid att se på flygplatser.

Samtidigt jobbar Nasa parallellt med ett liknande projekt – X-59-planet som når hastigheter på 1 500 kilometer i timmen. 

Skulle flyget godkännas för kommersiella resor kan den användas av flygbolag och transportera passagerare från Europa till New York på mindre än fyra timmar, vilket är mer än den kinesiska varianten men fortfarande drygt hälften av vad det tar idag.

Två historiska flyg

Genom historien har enbart två överljudsplan flugit kommersiellt. 

Ett av dem var Concorde som togs i bruk 1976 men pensionerades 2003 efter en allmän nedgång i den kommersiella flygindustrin.

Det andra var det sovjetbyggda Tupolev Tu-144 som flög som passagerarplan under några år på 1970-talet.

Se bilderna på det kinesiska flyget genom att klicka här (länk till Daily Mail).

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen


Reglerna för rut och rot ändras i dag

2025 01 02

I dag på Nyårsdagen träder nya regler ikraft för svenska folket  avseende rut och rot.

Regeringsunderlaget bestående av Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har enats om nya regler för de två populära avdragen som används av en stor del av de svenska hushållen.

Sänkningar

Rutavdraget som står för rengöring, underhåll och tvätt inkluderar bland annat städhjälp och trädgårdsarbete.

Rotavdraget står för reparation, ombyggnad och tillbyggnad och gäller inte minst bostäder och fritidshus.

De nya reglerna innebär att taket för rotavdraget sänks från 75 000 kronor per person och år till 50 000 kronor.

Finansdepartementet förklarar

Samtidigt sänks även taket för rutavdraget från 75 000 kronor per person och år till en nivå som innebär att det gemensamma taket för rotavdraget och rutavdraget blir 75 000 kronor.

Förändringen innebär med andra ord att de två separata taken för rot- respektive rutavdraget upphör.

Orsaken är att de två högre nivåerna som gällde under 2024 var bara tillfälliga.

– Förslaget aviserades i budgetpropositionen för 2024 för att stötta byggsektorn under den pågående lågkonjunkturen, förklarar Finansdepartementet.

Många har frågor

Att rut och rot nu sänks innebär med andra ord inte att man drar ner på satsningen rent allmänt utan att man återgår till normalläget eftersom den tillfälliga extrasatsningen undre 2024 avslutades på nyårsafton.

Skatteverket får en hel del frågor rörande rut och rot och svarar gärna på alla spörsmål.

– När du anlitar ett företag för reparation, underhåll, ombyggnad eller tillbyggnad kan du få rotavdrag för delar av arbetskostnaden.

– Du kan också få rutavdrag för hushållsnära tjänster som städning och trädgårdsarbete, förklarar Skatteverket på sin webbsida.

Inte materialkostnader

Material och andra kostnader, som resekostnader, ger däremot inte rätt till något avdrag.

– Rotavdraget och rutavdraget räknas ihop och är högst 75 000 kronor per person och år. Rotavdraget får dock inte vara mer än 50 000 kronor per år.

– Om du har rätt till avdraget beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.

Man kan inte få mer avdrag än man har betalat in i skatt.

Foto: Jorik van der Schaaf

Text: Redaktionen


Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

2025 01 01

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

Anmälningar väller in

Stora delar av svenska folket är dock missnöjda med den nya avgiften.

Anmälningar väller in mot elnätsbolagen, rapporterar SR Ekot.

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktar kritik mot effektavgiften.

Enligt organisationen leder den till högre elräkningar för många hushåll som har svårt att få ihop livspusslet.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

Enligt branschorganisationen är det inte är rimligt att förvänta sig att svenska hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

– Människors vardag fungerar inte på det sättet, och det går inte att planera livet som i en nationalekonomisk lärobok.

Vidare pekar Villaägarna på att  effektavgiften saknar stöd i forskningen. Kunder bryr sig inte om avgiften eller känner ej till den, vilket innebär att de besparingar i kapacitetsinvesteringar som används som argument för införande av effektavgiften  inte kommer att realiseras. 

”Väldigt mycket samtal”

Under 2024 har Energimarknadsinspektionen mottagit mängder av klagomål om elbolag från missnöjda kunder. Antalet klagomål ligger kvar på samma höga nivå som under krisåren 2022 och 2023.

– Vi får väldigt mycket samtal och mejl från upprörda personer som vill ha svar. Det är svårt att vara elkund i dag, säger Madeleine Hermansson vid Energimarknadsinspektionen till Ekot.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen