Sanslöst passagerarflyg tas fram – från Europa till USA på två timmar
2025 01 02
Inom bara några år kan det vara möjligt att resa till USA på mindre än två timmar.
Kina är nämligen på väg att lansera det nästintill osannolika flygplanet Yunxing.
Fyra gånger ljudets hastighet
Det Pekingbaserade företaget Space Transportation har den senaste tiden arbetat med att ta fram ett flygplan som ska vara ännu snabbare än Nasas omtalade överljudsflygplan "Son of Concorde”, uppföljaren till historiska "Concorde" rapporterar Daily Mail med hänvisning till kinesiska medier.
Jetmotorn ska redan ha testats och då uppnått nästan 5 000 kilometer i timmen – drygt fyra gånger ljudets hastighet.
– Denna motor har betydande kommersiell potential, framhåller Space Transportation.
Redo inom några år
En framgångsrik testflygning i december beskrivs som en “viktig milstolpe” för utvecklingen av flyget som kommer att kunna transportera passagerare från London till New York på under två timmar.
Flygplanet ska vara redo för sin första flygning redan till 2027 och lagom till 2030 planeras den första kommersiella höghastighetsflygningen från punkt A till punkt B.
Passagerarna kommer att vara så högt upp att de kommer att se hur horisonten kröker sig, snarare än den raka linjen man normalt ser, vilket innebär en höjd på omkring 15 000 meter.
– Testflygningen innebar besked om avgörande prestanda om motorn och validerade kritiska system inklusive bränsleförsörjning, el- och kontrollsystem, hävdar Space Transportation.
Seriös rival till Nasa
Yunxing beskrivs som en seriös rival till Nasa i kapplöpningen mot att flyga betalande passagerare i ett överljudsflygplan för första gången sedan Concorde-flyget.
Bilder som släppts på den planerade farkosten tyder på att flyget kommer vara elegant och futuristiskt och inte likt de flygmaskiner som vi är vana vid att se på flygplatser.
Samtidigt jobbar Nasa parallellt med ett liknande projekt – X-59-planet som når hastigheter på 1 500 kilometer i timmen.
Skulle flyget godkännas för kommersiella resor kan den användas av flygbolag och transportera passagerare från Europa till New York på mindre än fyra timmar, vilket är mer än den kinesiska varianten men fortfarande drygt hälften av vad det tar idag.
Två historiska flyg
Genom historien har enbart två överljudsplan flugit kommersiellt.
Ett av dem var Concorde som togs i bruk 1976 men pensionerades 2003 efter en allmän nedgång i den kommersiella flygindustrin.
Det andra var det sovjetbyggda Tupolev Tu-144 som flög som passagerarplan under några år på 1970-talet.
Se bilderna på det kinesiska flyget genom att klicka här (länk till Daily Mail).
Foto: ActionVance
Text: Redaktionen