Sanslösa siffror om svenskt godis – “Vi tvingas säga nej”
2024 08 13
Den svenska godistrenden utomlands fortsätter.
Sedan en tid tillbaka har svenskt godis gjort jättesuccé i bland annat USA.
De otroliga framgångarna ser inte ut att avta, snarare fortsätter ännu fler att lockas av godiset.
Bland annat sprids snacket om svenskt godis på sociala medie-fenomenet TikTok, där det rör sig om sanslösa siffror.
Det rapporterar Omni med hänvisning till Bloomberg.
Sanslösa siffror
Många framstående kreatörer har under en tid lovordat olika varianter av svenskt godis.
TikTok har flaggat sanslösa 120 miljoner filmklipp som “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.
Amerikanska producenter av godiset har samtidigt behövt utöka tillverkningen för att möta efterfrågan.
“Tvingas säga nej”
En del återförsäljare skeppar tusentals kilo lösgodis från Sverige till USA.
Livsmedelsföretaget Orkla, som äger kända godismärken, bekräftar saken.
– Vi säger nej till nästan alla, vi har inte nog med godis, säger Orkla-chefen Niclas Arnelin till Bloomberg.
Behöver investera
Orkla äger bland annat Bubs, som amerikanerna tycks vara galna i.
Det har inneburit ett behov av ytterligare investeringar.
– Runt om i hela världen, men framförallt i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs, framhåller Orkla i ett pressmeddelande.
– Och de älskar det! Den höga efterfrågan från både svenska och internationella godisälskare gör att Orkla Confectionery & Snacks nu gör en första investering på 20 miljoner SEK i Bubs godisfabrik i Jönköping för att öka kapaciteten redan i sommar.
– Ambitionen är att därefter växa ytterligare med fler långsiktiga investeringar.
Svenskarna går först
Niclas Arnelind meddelar dock att svenskarna går först.
– I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige, säger han.
– Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad.
Foto: A. Jostelius
Text: Redaktionen