Sanslös rusning till Ullared – går ut med jättebesked
2024 11 11
Gekås i Ullared kan leverera ett riktigt jättebesked.
Det pågår en anstormning som aldrig förr till det omåttligt populära varuhuset i Halland.
Trots att det bara är början av november kan Gekås redan ge besked om rekordförsäljning för höstens shoppingsäsong.
Under vecka 44, när det var höstlov i Sverige, sålde Gekås för över 200 miljoner kronor.
Det är första gången någonsin i företagets 61-åriga historia som man når sådana siffror under en och samma vecka.
– Vi är otroligt glada och stolta! Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared, i ett uttalande.
"Ofattbara 8,3 ton godis"
Det tidigare veckorekordet låg på 191 miljoner kronor och sattes i oktober 2023.
Totalt uppgick försäljningen under föregående månad till hisnande 790 miljoner kronor.
– Vi skapar Sveriges roligaste shopping genom att erbjuda en plats där människor kan umgås, samtidigt som de shoppar allt de behöver till lägsta pris, säger Patrik Levin.
Framför allt tycks det vara godiset som kunderna vill åt.
– Vi ser i försäljningsstatistiken att varukategorier som barnkläder, leksaker och livsmedel ligger i topp. Vi sålde bland annat ofattbara 8,3 ton lösgodis under veckan.
Flera rekord samtidigt
Det är inte bara varuhuset som lockar man ur huse.
Även boendeanläggningen till Gekås Ullared, med hotell, stugby och camping, nådde rekordsiffror för hösten när det drog in 5,3 miljoner kronor under vecka 44.
Till och med Gekås nio restauranger slog höstrekord med en försäljning på 8,4 miljoner kronor.
– Vi har verkligen fantastiska medarbetare i destinationens alla verksamheter! framhåller Patrik Levin och tillägger:
– Rekorden firar vi alltid tillsammans och det kommer vi så klart att göra även denna gång.
Svenskarnas favorit 2024
Att Gekås är en favorit bland svenska konsumenter råder det ingen tvekan om.
Tidigare i år utsågs varuhuset till “Svenskarnas favoritshoppingplats 2024” efter Evimetrix årliga konsumentundersökning.
Totalt ingick 335 köpcentrum, gallerior och handelsplatser i undersökningen som byggde på omdömen från nästan 7 000 konsumenter.
– Det känns så klart otroligt kul! Utmärkelsen är ett bra kvitto på att vi fortsätter att utvecklas i linje med våra kunders behov. Vi arbetar varje dag för att skapa en shoppingupplevelse med oslagbara priser och mervärde i alla delar, sade Patrik Levin då.
Foto: Gekås Ullared
Text: Redaktionen