Sanslös rusning till Ullared – går ut med jättebesked

2024 11 11

Gekås i Ullared kan leverera ett riktigt jättebesked.

Det pågår en anstormning som aldrig förr till det omåttligt populära varuhuset i Halland.

Trots att det bara är början av november kan Gekås redan ge besked om rekordförsäljning för höstens shoppingsäsong.

Under vecka 44, när det var höstlov i Sverige, sålde Gekås för över 200 miljoner kronor.

Det är första gången någonsin i företagets 61-åriga historia som man når sådana siffror under en och samma vecka.

– Vi är otroligt glada och stolta! Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared, i ett uttalande.

"Ofattbara 8,3 ton godis"

Det tidigare veckorekordet låg på 191 miljoner kronor och sattes i oktober 2023.

Totalt uppgick försäljningen under föregående månad till hisnande 790 miljoner kronor.

– Vi skapar Sveriges roligaste shopping genom att erbjuda en plats där människor kan umgås, samtidigt som de shoppar allt de behöver till lägsta pris, säger Patrik Levin.

Framför allt tycks det vara godiset som kunderna vill åt.

– Vi ser i försäljningsstatistiken att varukategorier som barnkläder, leksaker och livsmedel ligger i topp. Vi sålde bland annat ofattbara 8,3 ton lösgodis under veckan.

Flera rekord samtidigt

Det är inte bara varuhuset som lockar man ur huse.

Även boendeanläggningen till Gekås Ullared, med hotell, stugby och camping, nådde rekordsiffror för hösten när det drog in 5,3 miljoner kronor under vecka 44.

Till och med Gekås nio restauranger slog höstrekord med en försäljning på 8,4 miljoner kronor.

– Vi har verkligen fantastiska medarbetare i destinationens alla verksamheter! framhåller Patrik Levin och tillägger:

– Rekorden firar vi alltid tillsammans och det kommer vi så klart att göra även denna gång.

Svenskarnas favorit 2024

Att Gekås är en favorit bland svenska konsumenter råder det ingen tvekan om.

Tidigare i år utsågs varuhuset till “Svenskarnas favoritshoppingplats 2024” efter Evimetrix årliga konsumentundersökning.

Totalt ingick 335 köpcentrum, gallerior och handelsplatser i undersökningen som byggde på omdömen från nästan 7 000 konsumenter.

– Det känns så klart otroligt kul! Utmärkelsen är ett bra kvitto på att vi fortsätter att utvecklas i linje med våra kunders behov. Vi arbetar varje dag för att skapa en shoppingupplevelse med oslagbara priser och mervärde i alla delar, sade Patrik Levin då.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Två partier ljuger för konsumenterna

2025 06 03

Två av Sveriges politiska partier uppges ge missvisande information till konsumenter.

Matpriser är en fråga som har engagerat många svenskar de senaste åren.

Priser har stigit kraftigt på grund av inflation, samtidigt som det också talas om ”krympflation”, alltså företeelsen att förpackningarna blir mindre utan att priset sänks.

Frågan är också het i den politiska debatten – men nu kommer uppgifter om att två partier har gett konsumenterna missvisande information.

Är missvisande

Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har kommit med flera felaktiga påståenden om krympflationen, rapporterar SVT i en granskning.

Partierna har satsat hårt på att vinna väljare genom att prata om matpriser, men flera av deras påståenden uppges vara missvisande.

S och V har bland annat kommit med exempel som gäller förpackningar som minskades för över fem år sedan, före de stora prisökningarna, enligt kanalen.

Partierna anklagas för att ha kommit med flera missvisande exempel.

Felaktiga exempel

I en video som Nooshi Dadgostar (V) lagt upp på Tiktok tar hon upp flera missvisande exempel på krympflation, enligt kanalen.

Det handlar bland annat om Bregott, vars paket har minskat, men enligt forskaren Fredrik Lange vid Handelshögskolan så beror det på ökade mejeripriser snarare än på krympflation.

Ett annat missvisande exempel i Dadgostars video är kaffe från Arvid Nordquist, som påstås har minskat från 500 till 450 gram. Det stämmer dock inte, eftersom det rör sig om två olika sorter där den på 450 gram är ekologisk, enligt kanalen.

V slår ifrån sig kritiken.

– Vi har använt oss av uppgifter som också funnits i nyhetsmedier och försökt göra content på det. Det är ingen nyhetsförmedling vi håller på med, säger Anna Herdy (V), kommunikationschef, till kanalen.

Även Magdalena Andersson (S) har kommit med flera missvisande exempel, bland annat exempel som är åtta år gamla, enligt granskningen.

Kilopriset ökar

Flera fall som tas upp som exempel på krympflation anses alltså vara missvisande, bland annat enligt forskning från Handelshögskolan.

Krympflation är dock ett verkligt problem, vilket bland annat Matpriskollen har varnat för.

– Att göra en förpackning mindre är inget konstigt, men krympflation innebär dessutom att styckpriset eller kilopriset ökar. Jämförpriset ökar för mig som konsument, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till TV4.

Enligt Matpriskollen finns det en rad exempel på krympflation. Det handlar bland annat om riven mozzarellaost, smörgåsskinka, blöjor Up & Go, tandtråd och tuggummi, enligt kanalen.

Foto: M. Blan

Text: Redaktionen


JUST NU: Mardröm för Putin – får folket emot sig

2025 06 03

Vladimir Putin ser ut att få en allt större del av det ryska folket emot sig.

Den ryske diktatorn Vladimir Putin har råkat ut för flera motgångar den senaste tiden.

Den ukrainska attacken mot ryska flygbaser har väckt stort uppseende i världen och beskrivit som ett ”ryskt Pearl Harbor”.

Samtidigt tycks Rysslands befolkning i allt högre utsträckning ha tröttnat på Putins krig.

Jobbiga siffror för Putin

Allt fler ryssar vill nu se fredssamtal och ett slut på kriget i Ukraina, rapporterar Kyiv Independent.

En ny opinionsmätning från mätinstitutet Levada Center visar att den ryska opinionen blir mer och mer inriktad på att man vill ha slut på kriget.

I den nya mätningen, som genomfördes den 22-28 maj, svarar 64 procent att de är för fredssamtal, vilket är en ökning med 6 procentenheter sedan i mars, enligt tidningen.

Andelen ryssar som stödjer en fortsättning på kriget har samtidigt minskat från 34 procent i mars till 28 procent i maj.

Det är också en stor skillnad jämfört med maj 2023, då 48 procent ville att kriget skulle fortsätta. Det är alltså en minskning med 20 procentenheter på två år.

Vill se fred

Många ryssar vill alltså se fredssamtal. Ryssland och Ukraina träffades i Istanbul på måndagen för en andra omgång av de samtal som pågår, men dessa avslutades utan något större genombrott.

Länderna kom dock överens om ett utbyte av krigsfångar, särskilt sådana som är svårt skadade och unga.

Men den nya opinionsmätningen tyder alltså på att en majoritet av ryska folket vill se seriösa fredssamtal och ett slut på kriget.

Mätningen visar att stödet för fredsförhandlingar är extra stort bland kvinnor (73 procent), personer under 24 år (77 procent) samt invånare i byar och städer med färre än 100 000 invånare (67 procent).

Många män stödjer kriget

Stödet för fortsatt krigande är störst bland män (39 procent), invånare i Moskva (40 procent) och bland personer som anser att Ryssland utvecklas i rätt riktning (32 procent).

73 procent av de svarande tycker dock att man måste ta itu med ”bakomliggande orsaker” innan man kommer överens om en vapenvila.

Dessutom är det fler av de svarande (14 procent) som anser att USA står i vägen för fred, än att Ryssland gör det (3 procent), enligt tidningen.

Men undersökningen bekräftar ändå att de flesta ryssar vill se ett slut på kriget, vilket är besvärande uppgifter för Vladimir Putin, som inte har visat något intresse för att avsluta kriget.

 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen