Sanslös rusning efter ny bil – “Många har väntat”

2025 02 02

En ny dieselbil har fått stor uppmärksamhet i Norge.

Norge uppmärksammas ofta som ett av de länder med flest elbilar i världen per capita.

Intresset för diesel-och bensinbilar lever dock alltjämt - någonting som bland annat syns i den rusning som just nu sker efter nya Toyota Land Cruiser diesel.

Det rapporterar TV2 Broom.

“Många har väntat”

Det står klart att detta kommer att bli den dyraste Toyotan i norsk historia.

Startpriset ligger på över 1,8 miljoner norska kronor. 

– Öppningen från Toyota Norge har skett för försäljning av den nya Land Cruisern. Det här är ett fordon som många har väntat på, rapporterar TV2 Broom.

200 miljoner

Enligt de siffror som Broom har tillgång till lades 200 ordrar på den nya bilen under fredagen. 

Med ett startpris på över en miljon norska kronor innebär det en försäljning på över 200 miljoner, och det på bara några timmar. 

– Totalt 700 bilar kommer att anlända till Norge under 2025. De första fordonen förväntas levereras runt sommaren. Den norska importören säger till Broom att de förväntar sig att bilarna kommer att säljas snabbt. Responsen redan första dagen tyder på att de har rätt i det.

LÄS MER: Förare fast på fartkamera 140 gånger – polisen får inte göra något

Ser ut att bli först

Samtidigt fortsätter elbilstrenden att gå framåt i Norge.

Norge kommer att bli det första landet i världen som nästintill raderar ut bensin- och dieselbilar från sin nybilsmarknad.

Enligt uppgifter från norska Statens Vegvesen, som ansvarar för landets nationella vägnät, stod elbilar för mer än 96 procent av de nya bilar som såldes under de första veckorna i år.

Det rapporterar CNBC.

“Ska fira”

Christina Bu, generalsekreterare för Norwegian EV Association, som representerar elbilsägare i landet, förväntar sig att Norge kommer att nå målet.

– Vi har redan bjudit in många politiker och olika intressenter till en fest, alla säger att vi kommer att sluta någonstans mellan 95 och 100 procent i år, säger hon.

– Så i tider som dessa, när president Donald Trump drar tillbaka USA från klimatavtalet och allt annat, tycker jag att vi måste fira de framgångar som vi har lyckats med.

 Arkivfoto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen