Samtal till 1177 ska förändras – upplägget sågas
2023 10 16
Sjukvårdsupplysningen är på väg in i nästa steg i digitaliseringens era.
Nästan alla känner till telefonnumret 1177.
Det är det nationella numret för sjukvårdsrådgivning dit man kan ringa dygnet runt om man är sjuk, skadad eller på något annat sätt behöver råd kring sjukvård och hälsa.
Man får då tala med en sjuksköterska på andra linjen som kan ge avgörande råd för om du exempelvis behöver åka in till akuten, beroende på symtomen du beskriver.
– Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs, beskriver 1177 själva tjänsten.
På väg att ersättas
Men telefonsamtalen är snart ett minne blott.
Systemet är på väg att ersättas av en digital “chattbot” istället för en fysisk person på andra sidan linjen.
För närvarande testas systemet på flera håll i landet – men upplägget sågas nu längs med fotknölarna av fem stycken forskare från Linköpings universitet och Södertörns högskola.
– Trygg vård behöver ha ett mänskligt ansikte och bemötande, framhåller experterna i Dagens Nyheter.
Kan inte bedöma känslor
De fem forskarna, samtliga experter inom vård och samhällsfrågor, lyfter bland annat fram att en maskin inte kan individanpassa vård.
"Chattboten" riskerar även att diskriminera patienter genom algoritmer och att ansvarsutkrävandet blir mycket oklart.
Till exempel kan inte en maskin bedöma känslor, ordval eller sätt som en människa andas på som kan innebära värdefull information för vilket råd som ska ges till patienten.
– Innan en chattbot införs på 1177 måste det ses till att den tar hänsyn till personer som befinner sig i olika livssituationer – socialt, hälsomässigt och språkmässigt, framhäver forskarna.
Avslöjar stora brister
Tidigare i oktober avslöjade SVT en hemlig rapport som undersökt 1177:s digitala lösning Platform24.
Just nu använder eller planerar 18 av Sveriges 21 regioner att använda sig av just den här tjänsten.
Men enligt rapporten finns stora brister i systemet som bland annat äventyrar patientsäkerheten, erfar tv-kanalen.
– I vårt material visar vi att tre patientfall av tio leder till någon form av avvikelse, står det i rapporten.
– Det mest allvarliga är att vissa fall leder till en för låg prioritet, vilket innebär en risk för patientsäkerheten.
Foto: Sarah B resp K. Sikkema
Text: Redaktionen