Samsung lanserar jätte-tv: kostar över 400 000 kronor

2024 06 27

Uppfattningen om hur stor en normalstor tv ska vara har förändrats.

Det framhåller teknikjätten Samsung som nu går fram med en storsatsning på stora skärmar i “supersize”-kategorin.

– Under flera år har trenden av större tv-apparater vuxit, och likaså har uppfattningen om vad en normalstor tv är förflyttats. Det är den ökade efterfrågan från konsumenter som vill upp i tum-storlek som ligger bakom att Samsung nu utökar valmöjligheter inom storbildssegmentet, uttrycker företaget i ett pressmeddelande.

2,5 meter

Skärmarna i fråga är på 98 tum – det vill säga nästan två och en halv meter.

Enligt Samsung är den nya satsningen “det största utbudet av storbildsskärmar hittills” – helt enkelt för att efterfrågan finns hos kunderna.

Till exempel följs sport och film i mycket större utsträckning på större och uppslukande skärmar idag än tidigare.

– Vi utökar sortimentet av supersize-skärmar med fler prisklasser för att öka valmöjligheterna och göra stora modeller tillgängliga för fler. Marknaden för TV på 98” tum och större har fyrdubblats under det senaste året och en av anledningarna är att bildkvaliteten på senare år blivit allt bättre med 4K och även 8K. Det gör att bilden blir riktigt bra även när man kommer upp i riktigt stora storlekar, säger Henrik Aronsson, Vice President Consumer Electronics på Samsung Electronics i Norden.

Prislappen: 439 999 kronor

Men den vill ha Samsungs nya tv-upplevelse får vara beredd på att punga ut ordentligt. Den dyraste av de fyra nya produkterna går loss på 439 999 kronor.

Övriga kostar knappt 50 000 respektive 80 000 och 150 000 kronor.

Samtidigt som de enorma skärmarna etableras i människors vardag, precis som de mindre skärmarna från mobiler och datorer, har regeringen konstaterat att just skärmar är en av nutidens största utmaningar.

– Med den nya forsknings- och kunskapssammanställningen ser vi nu svart på vitt att användningen av digitala medier riskerar att påverka barns och ungas hälsa negativt. Allt för länge har skärmarna fått bre ut sig på bekostnad av annat som barn och unga behöver för att må bra, som tid för sömn, rörelse och gemenskap, sade socialminister Jakob Forssmed (KD) tidigare i juni.

Nya rekommendationer om skärmtid kommer att presenteras under hösten.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen