Säger nej till amerikanska varor – “Märker redan”

2025 02 23

I Danmark märker butiker av mer tveksamhet inför amerikanska varor.

Donald Trump har väckt ilska hos många i Europa under den senaste tiden.

Tullar kan alltjämt komma att införas gentemot europeiska länder - och Trumps förhållningssätt till Ukraina har gjort många frustrerade.

Uppmaningar till bojkott av amerikanska varor har börjat sprida sig - och på vissa håll märker man redan av det i praktiken.

“Märker redan”

Allt fler säger nu ”nej tack” till amerikanska produkter när de är ute med kundvagnen.

Den nya trenden kan man känna av i delikatessbutiken Broders på Amager i Danmark.

Butiksägaren Mette Heerulff Christiansen anser att motståndet började ett visst datum i januari.

– Reaktionerna har kommit väldigt snabbt, tycker jag. Donald Trump har bara varit president i en månad och vi har redan märkt att våra kunder har en åsikt, säger hon till TV2.

Grupper på Facebook

Motståndet mot amerikanska varor märks också på sociala medier. 

Den danska Facebook-gruppen ”Bojkotta amerikanska varor” skapades i början av februari och har redan nästan 18 000 medlemmar.

Denna växande trend kommer inte som någon överraskning för livsstilsexperten Julia Lahme, chef för sin egen kommunikationsbyrå som specialiserat sig på konsumenttrender.

– Det förvånar mig inte alls, och jag tror faktiskt att det är början på något som nästan kan bli en rörelse här i Danmark och på andra håll i Europa, förklarar hon.

“Vi bör agera”

En Per-Axel Stenström har skickat in en insändare till DN där han tar upp saken.

– Vi bör agera när ett land sviker demokratin, Ukraina och dessutom några av sina närmaste Natoallierade, skriver han där.

– Jag tänker i alla fall välja bort ett flertal amerikanska produkter och tjänster i protest mot hur USA behandlar sina grannar och sina allierade.

Mycket som händer

De senaste veckorna har varit oerhört hektiska i världspolitiken.

Tonläget gällande kriget i Ukraina fortsätter att höjas och EU upprepar sitt stöd för landet i samband med det nya amerikanska förhållningssättet.

LÄS MER: Då kan företag komma tillbaka till Ryssland
LÄS MER: Zelenskyj kan avgå som president

Foto: D. Wing So

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen