Så vill butiker påverka vilket godis du väljer

2024 11 23

Svenskar äter mest godis i hela världen, men butiker vill gärna påverka vilket godis du väljer.

Svenska folket är storkonsumenter av godis.

Svenskarna är rent av det folk som äter mest godis i hela världen, rapporterar SR. Vi proppar i oss 15 kilo per person och år.

Lösgodis är extra populärt.

Men butikerna vill gärna påverka vilket godis du väljer, enligt radiokanalen.

Godis viktigt – för att locka kunder

På senare tid har priserna för choklad gått upp rejält. Lösgodis är dock billigt, och det finns en anledning till att priserna på lösgodiset har hållits nere.

– Priserna har inte rört mycket på sig sedan 90-talet. Orsaken är det att butiker ofta använder pris på lösviktsgodis som en ”indragare” till butiken, säger Eivind Granås, som jobbar på Dals konfektyr och godisfabriken Aroma, till radiokanalen.

Butikerna vill alltså locka in kunder i butiken med billigt lösgodis.

Samtidigt så placerar man godiset så att kunder ska välja det som är billigt att köpa in.

– Det som butikerna gör, det är ju det att man ersätter i lösviktshyllan kanske dyr choklad med lite billigare, typiskt gelégodis, säger Eivind Granås.

Godiset är alltså strategiskt utplacerat.

– Då ser man ofta det att det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, berättar han för radiokanalen.

”Swedish candy” trendigt i världen

I Sverige finns det en lång tradition av godisätande, som har eldats på av butikernas strategiska användning av godiset för att locka kunder.

Det svenska godiset har på senare tid också fått ett stort genombrott utomlands.

”Swedish candy” har trendat i sociala medier under flera år, och människor i hela världen har börjat intressera sig för svenskt godis.

Tidigare i år varnades det till och med om en risk för godisbrist i svenska butiker – godistillverkarna hade svårt att svara upp mot den snabbt växande, globala efterfrågan.

– När den här ”Swedish Candy”-trenden satte igång ordentligt så såg vi också att även i Sverige så började intresset gå upp ytterligare. Och då började det successivt ta lite slut i hyllan. Vi hann helt enkelt inte med att producera enligt den efterfrågan som fanns, sade Niclas Arnelin, ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs, till SVT i oktober.

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Megaprojekt för 2 miljarder dollar – ”Trump tycker det är tufft”

2025 07 18

Trump vill förverkliga ett megaprojekt som uppges kosta 2 miljarder dollar.

President Donald Trump satsar gärna på projekt med stort symbolvärde.

Nu har Trump planer på att genomföra ett megaprojekt som har hånats av demokrater.

Projektet kan kosta hela 2 miljarder dollar, enligt källor.

”Gillar det för att det är tufft”

Donald Trumps planer på att återöppna det ökända fängelset Alcatraz, som stängdes 1963, har av kritiker beskrivits som orealistisk – och ren symbolpolitik.

Men Trump menar allvar med sina planer på att återigen göra Alcatraz till ett högsäkerhetsfängelse, rapporterar Axios.

Källor inom administrationen säger dock att kostnaden beräknas till hela 2 miljarder dollar.

Representanter för administrationen har gjort flera besök på den ökända fängelseön i San Francisco.

Justitieminister Pam Bondi och inrikesminister Doug Burgum deltog vid en guidad tur på ön i San Francisco Bay på torsdagen.

Trumps intresse för Alcatraz motiveras mer av symbolik än av nödvändighet, uppger tidningen. Alcatraz förekommer i många filmer och har förr haft farliga fängelseinterner som Al Capone.

– Han gillar det för att det är tufft, säger en av Trumps rådgivare, enligt tidningen.

Tre alternativ

Administrationen tycks ändå mena allvar med projektet, som man alltså uppskattar kommer att kosta 2 miljarder dollar.

Exakt vad som ska ske är dock inte bestämt. Det tycks finnas tre alternativ som övervägs, enligt tidningen.

Antingen skapar man ett högsäkerhetsfängelse som skulle kosta mer än 2 miljarder dollar. Det skulle kräva att alla nuvarande byggnader rivs och att man bygger nytt från grunden.

Andra alternativet är ett mindre fängelse för 1 miljard dollar som inte skulle uppta hela ön.

Ett tredje alternativ är att låta någon privat fängelseentreprenör bygga och driva fängelset.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Vi behöver mycket mer studier, mycket mer specificitet, innan presidenten bestämmer sig. Men 2 miljarder dollar kan helt enkelt vara för mycket pengar för honom, säger en tjänsteman inom administrationen.

Det återstår alltså att se om Trump väljer att ge nytt liv åt det ökända fängelset.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok resp Avinash Kumar

Text: Redaktionen


JUST NU: Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen