Så vill butiker påverka vilket godis du väljer

2024 11 23

Svenskar äter mest godis i hela världen, men butiker vill gärna påverka vilket godis du väljer.

Svenska folket är storkonsumenter av godis.

Svenskarna är rent av det folk som äter mest godis i hela världen, rapporterar SR. Vi proppar i oss 15 kilo per person och år.

Lösgodis är extra populärt.

Men butikerna vill gärna påverka vilket godis du väljer, enligt radiokanalen.

Godis viktigt – för att locka kunder

På senare tid har priserna för choklad gått upp rejält. Lösgodis är dock billigt, och det finns en anledning till att priserna på lösgodiset har hållits nere.

– Priserna har inte rört mycket på sig sedan 90-talet. Orsaken är det att butiker ofta använder pris på lösviktsgodis som en ”indragare” till butiken, säger Eivind Granås, som jobbar på Dals konfektyr och godisfabriken Aroma, till radiokanalen.

Butikerna vill alltså locka in kunder i butiken med billigt lösgodis.

Samtidigt så placerar man godiset så att kunder ska välja det som är billigt att köpa in.

– Det som butikerna gör, det är ju det att man ersätter i lösviktshyllan kanske dyr choklad med lite billigare, typiskt gelégodis, säger Eivind Granås.

Godiset är alltså strategiskt utplacerat.

– Då ser man ofta det att det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, berättar han för radiokanalen.

”Swedish candy” trendigt i världen

I Sverige finns det en lång tradition av godisätande, som har eldats på av butikernas strategiska användning av godiset för att locka kunder.

Det svenska godiset har på senare tid också fått ett stort genombrott utomlands.

”Swedish candy” har trendat i sociala medier under flera år, och människor i hela världen har börjat intressera sig för svenskt godis.

Tidigare i år varnades det till och med om en risk för godisbrist i svenska butiker – godistillverkarna hade svårt att svara upp mot den snabbt växande, globala efterfrågan.

– När den här ”Swedish Candy”-trenden satte igång ordentligt så såg vi också att även i Sverige så började intresset gå upp ytterligare. Och då började det successivt ta lite slut i hyllan. Vi hann helt enkelt inte med att producera enligt den efterfrågan som fanns, sade Niclas Arnelin, ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs, till SVT i oktober.

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen