Så vill butiker påverka vilket godis du väljer
2024 11 23
Svenskar äter mest godis i hela världen, men butiker vill gärna påverka vilket godis du väljer.
Svenska folket är storkonsumenter av godis.
Svenskarna är rent av det folk som äter mest godis i hela världen, rapporterar SR. Vi proppar i oss 15 kilo per person och år.
Lösgodis är extra populärt.
Men butikerna vill gärna påverka vilket godis du väljer, enligt radiokanalen.
Godis viktigt – för att locka kunder
På senare tid har priserna för choklad gått upp rejält. Lösgodis är dock billigt, och det finns en anledning till att priserna på lösgodiset har hållits nere.
– Priserna har inte rört mycket på sig sedan 90-talet. Orsaken är det att butiker ofta använder pris på lösviktsgodis som en ”indragare” till butiken, säger Eivind Granås, som jobbar på Dals konfektyr och godisfabriken Aroma, till radiokanalen.
Butikerna vill alltså locka in kunder i butiken med billigt lösgodis.
Samtidigt så placerar man godiset så att kunder ska välja det som är billigt att köpa in.
– Det som butikerna gör, det är ju det att man ersätter i lösviktshyllan kanske dyr choklad med lite billigare, typiskt gelégodis, säger Eivind Granås.
Godiset är alltså strategiskt utplacerat.
– Då ser man ofta det att det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, berättar han för radiokanalen.
”Swedish candy” trendigt i världen
I Sverige finns det en lång tradition av godisätande, som har eldats på av butikernas strategiska användning av godiset för att locka kunder.
Det svenska godiset har på senare tid också fått ett stort genombrott utomlands.
”Swedish candy” har trendat i sociala medier under flera år, och människor i hela världen har börjat intressera sig för svenskt godis.
Tidigare i år varnades det till och med om en risk för godisbrist i svenska butiker – godistillverkarna hade svårt att svara upp mot den snabbt växande, globala efterfrågan.
– När den här ”Swedish Candy”-trenden satte igång ordentligt så såg vi också att även i Sverige så började intresset gå upp ytterligare. Och då började det successivt ta lite slut i hyllan. Vi hann helt enkelt inte med att producera enligt den efterfrågan som fanns, sade Niclas Arnelin, ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs, till SVT i oktober.
Foto: Agnes Jostelius
Text: Redaktionen