Så ska Coca-Cola tjäna nya miljarder – lanserar unik smak

2024 02 07

Företaget uppger att konsumenterna vill prova mer djärva och komplexa smaker.

Coca-Cola står inför ett stort problem.

Att människor allt oftare väljer vatten och andra smaksatta drycker framför den 137 år gamla läsken.

Så ska trenden motverkas

För att motverka trenden har Coca-Cola under de senaste åren experimenterat med tidsbegränsade erbjudanden.

Men dess senaste smak, Coca-Cola Spiced, är dess första permanenta tillskott på länge.

– Det är en del av företagets försök att tillgodose smaker som förändras tillsammans med Amerikas demografi, uppger CNN.

Så smakar den

Coca-Cola tillkännagav den nya kryddade smaken under onsdagen.

Drycken blandar den traditionella colasmaken med hallon och kryddade smaker.

Den kommer att finnas tillgänglig både i full socker- och noll-sockervarianter när den kommer ut i butikshyllorna.

Stor konkurrens

Företaget känner konkurrens från mindre varumärken som producerar mer kraftfulla och fruktinspirerade smaker.

– Tillväxten i försäljningen av smaksatt läsk har generellt sett överträffat Coca-Cola i flera år, vilket är hjälpt av en växande mångkulturell befolkning", säger Duane Stanford, redaktör och utgivare för Beverage Digest, uppger CNN.

Försäljningen av traditionell Coca-Cola växte med bara 1 % i Nordamerika 2022, det senaste året som företaget har tillhandahållit fullständiga försäljningsdata.

Det överträffades av 3 % tillväxt för varumärken för kolsyrat vatten och juice. I andra regioner överträffades den traditionella försäljningstillväxten av cola av vatten, te, sportdrycker och kaffe.

Ett permanent tillskott

Coca-Cola tillför inte ofta nya permanenta smaker till sitt sortiment.

Att den nya smaken blir ett permanent tillskott beror på att "allt handlar om att vara på kategoritrend och lyhörda för våra konsumentpreferenser, som är sugna på djärvare och starkare smaker”, uppger Sue Lynne Cha, företagets vicepresident för marknadsföring för Nordamerika, för CNN.

Coca-Cola Spiced börjar säljas den 19 februari i både burkar och flaskor i olika storlekar hos de flesta nationella återförsäljare.

Foto: Q. Malick respektive J. Yarema

Text: Redaktionen


Nya däckregler inför vintern – börjar gälla 30 november

2024 09 20

Från och med kommande vinter gäller nya däckregler i Sverige.

Det tycks många bilägare har missat.

Av det skälet går därför konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige på fredagen ut med en påminnelse till landets bilister om att det nu är nya krav som gäller.

Det handlar om nya regler som avser dubbfria däck som börjar gälla från och med i år.

– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige, i ett uttalande.

"Då är det dags att köpa nya"

De nya reglerna trädde egentligen i kraft redan sommaren för fyra år sedan, men aktualiseras först 2024. Nya vinterdäck som sålts sedan 1 juni 2019 måste nu ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) alternativt vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck för att vara godkända.

Alla vinterdäck som sålts på marknaden före nämnda datum, och som saknar alptopp-symbolen, förbjuds den 30 november 2024.

– Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Dessa omfattas inte

Under perioden 1 december 31 mars ska alla personbilar utrustas med vinterdäck, eller likvärdig utrustning, när det råder vinterväglag.

Samma sak gäller tunga fordon och släpvagnar.

Förändringen och de nya kraven för just den här vintern gäller alltså dubbfria däck, som ibland även går under namnen friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. 

Dubbdäck, som är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, omfattas inte av de nya reglerna.

Polisen har varnat

Polisen har de senaste åren återkommande varnat för att vänta för länge med att byta till vinterdäck.

Att olyckor i början av vintersäsongen orsakas av att folk fortfarande har sina sommardäck på bilen är inte ovanligt. 

Det var enligt snöröjare på plats även slitna däck på minst en lastbil som delvis låg bakom det sanslösa kökaos som uppstod på E22 i Skåne förra året när folk tvingades spendera uppemot ett dygn i sina bilar.

Åker man ut med sommardäck på och orsakar en allvarlig olycka så räknas det som ett medvetet risktagande, har Mats Öhman, presstalesperson vid polisen region Bergslagen, sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Här är nya regeln i korthet:

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  •  I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike  och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


Anstormning till Jysk

2024 09 20

Jysk trotsar lågkonjunkturen.

Det kan man lugnt konstatera i samband med att möbel-och heminredningskedjan släppt sin rapport för räkenskapsåret 2023/24.

Där framgår att Jysk har satt nytt kundrekord och nytt omsättningsrekord.

Samtidigt planerar kedjan att expandera till Nordafrika.

“Det är anledningen”

Jysk själva framhåller att det är deras låga priser som har lett till framgångarna.

– Även om den globala osäkerheten och oron fortsatte under räkenskapsåret 2023/24 investerade JYSK i att sänka sina redan konkurrenskraftiga priser på över hälften av sina populära produkter och inkludera ännu fler produkter i sitt "Fast lågt pris"-sortiment, meddelar Jysk.

– Detta resulterade i en ökning med 11 procent i antalet sålda enheter. JYSK satte också ett nytt kundrekord med 8,1 miljoner nya kunder, jämfört med året innan, som handlade i någon av de mer än 3 400 JYSK-butikerna i 48 länder.

Öppnar i nytt land

Jysk förklarar i samband med redovisningen att det finns planer på att öppna butiker i Nordafrika.

Det är Marocko som under nästa år kommer få landets första Jysk-butiker.

– Jysk fortsätter sin expansion och öppnade 137 nya butiker runt om i de 48 länder där JYSK finns. Nu uppgår det totala antalet butiker till över 3 400. Under året tillkännagavs också planerna att under våren 2025 öppna de första butikerna i Marocko.

Nya distributionscenter

Jysk kommer även att investera i två nya toppmoderna distributionscenter för att möta det ökade behovet.

Det ena distributionscentret kommer att upprättas i Lelystad i Nederländerna.

Det andra kommer etableras i de södra delarna av Spanien, närmare bestämt i Almenara.

“Fortsätter ta marknadsandelar”

Rami Jensen, VD och koncernchef för JYSK, är mycket nöjd med tillväxten.

– Vårt räkenskapsår hade en utmanande start med låg försäljning, men med vårt fokus på konkurrenskraftiga priser och våra kvalitetsprodukter lyckades vi sätta ännu ett omsättningsrekord för JYSK, säger han.

– Vi har också ökat antalet kunder avsevärt i våra butiker i alla våra länder och online samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar.

Foto: JYSK

Text: Redaktionen