Så ska Coca-Cola tjäna nya miljarder – lanserar unik smak

2024 02 07

Företaget uppger att konsumenterna vill prova mer djärva och komplexa smaker.

Coca-Cola står inför ett stort problem.

Att människor allt oftare väljer vatten och andra smaksatta drycker framför den 137 år gamla läsken.

Så ska trenden motverkas

För att motverka trenden har Coca-Cola under de senaste åren experimenterat med tidsbegränsade erbjudanden.

Men dess senaste smak, Coca-Cola Spiced, är dess första permanenta tillskott på länge.

– Det är en del av företagets försök att tillgodose smaker som förändras tillsammans med Amerikas demografi, uppger CNN.

Så smakar den

Coca-Cola tillkännagav den nya kryddade smaken under onsdagen.

Drycken blandar den traditionella colasmaken med hallon och kryddade smaker.

Den kommer att finnas tillgänglig både i full socker- och noll-sockervarianter när den kommer ut i butikshyllorna.

Stor konkurrens

Företaget känner konkurrens från mindre varumärken som producerar mer kraftfulla och fruktinspirerade smaker.

– Tillväxten i försäljningen av smaksatt läsk har generellt sett överträffat Coca-Cola i flera år, vilket är hjälpt av en växande mångkulturell befolkning", säger Duane Stanford, redaktör och utgivare för Beverage Digest, uppger CNN.

Försäljningen av traditionell Coca-Cola växte med bara 1 % i Nordamerika 2022, det senaste året som företaget har tillhandahållit fullständiga försäljningsdata.

Det överträffades av 3 % tillväxt för varumärken för kolsyrat vatten och juice. I andra regioner överträffades den traditionella försäljningstillväxten av cola av vatten, te, sportdrycker och kaffe.

Ett permanent tillskott

Coca-Cola tillför inte ofta nya permanenta smaker till sitt sortiment.

Att den nya smaken blir ett permanent tillskott beror på att "allt handlar om att vara på kategoritrend och lyhörda för våra konsumentpreferenser, som är sugna på djärvare och starkare smaker”, uppger Sue Lynne Cha, företagets vicepresident för marknadsföring för Nordamerika, för CNN.

Coca-Cola Spiced börjar säljas den 19 februari i både burkar och flaskor i olika storlekar hos de flesta nationella återförsäljare.

Foto: Q. Malick respektive J. Yarema

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter samma lån – 266 procent fler kunder

2025 06 03

Antalet svenskar som vill ha samma lån inför sommaren har fyrdubblats jämfört med förra året.

Den ekonomiska situationen i många hushåll är fortsatt knaper.

Nu vänder sig allt fler efter ett och samma lån, enligt en rapport från Nordea.

Storbanken låter meddela att elva procent av svenska folket i år tänker finansiera sin semester med lån. Förra året var motsvarande siffra tre procent, vilket innebär att låntagandet i år har ökat med hela 266 procent.

– Vi befinner oss fortfarande i en lågkonjunktur med höga levnadskostnader för både mat och räntor vilket ätit upp en stor del av hushållskassan, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.

Pengarna räcker inte

Det är dessutom nästan sex av tio av svenska semesterfirare som i samma undersökning svarat att det är ökade levnadskostnader som påverkar finansieringen av semestern i sommar.

Man pekar framför allt på höjda priser på livsmedel och stigande räntekostnader. Ifjol var motsvarande siffra fyra av tio.

– Det är oroligare tider både ekonomiskt och i omvärlden och svenskarna har fortsatt svårt att få pengarna att räcka till, konstaterar Anders Stenkrona.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Dubbelt så många

Nordeas privatekonom baserar sin kommentar på en rad uppgifter som framkommer i storbankens rapport:

Fyra av tio, 38 procent, uppger att man fruktar att pengarna inte räcker till i sommar. Det är dubbelt så många som förra året.

Även oron för att behöva låna pengar för att ha råd har ökat till elva procent i år, jämfört med en procent i fjol, framhåller Nordea.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Vädret oroar mest

Det som dock oroar svenskar mest av allt är något helt annat än det ekonomiska.

Enligt Nordea är det största orosmolnet nämligen att det ska bli dåligt väder. Hela 41 procent av svenska folket oroar sig för en dyster väderprognos.

Hur just den oron kommer att bekräftas är det fortfarande lite för tidigt att säga.

– Inledningen av juni ser varmare ut än normalt i hela Sverige, sedan kan det bli svalare igen. Det ligger runt det normala totalt sett när man tittar på hela juni, säger Klarts meteorolog Lasse Rydqvist till SvD.

LÄS MER: ”Århundradets sommar” på väg – då kommer värmen till Sverige

Foto: A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Jättebygge planeras i Stockholm – kan kosta 150 miljarder kronor

2025 06 03

Idag presenteras formellt förslaget på vad som skulle kunna bli en av de största satsningarna i Stockholm och Sverige genom tiderna.

Ett av namnen bakom initiativet är den finska företagaren Peter Vesterbacka, mest känd för att ha skapat det populära mobilspelet Angry Birds.

Hans nya plan: en präktig höghastighetsjärnväg på pelare i luften.

– Det finns en stor aptit hos investerare. Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka till DN.

Ska gå till Oslo på 90 minuter

Ambitionerna är höga.

Enligt förslaget som läggs fram idag skulle järnvägen gå från Stockholm till Oslo, en sträcka på 46 mil, och gå att åka på en och en halv timme.

Inspiration har tagits från höghastighetsbanor i Kina.

Dessutom föreslås den stå klar redan om åtta år. Och prislappen är uppskattad till 150 miljarder kronor.

Vi tror på tio miljoner resor per år där investeringen betalar sig inom 20 år, säger Kustaa Valtonen, civilingenjör och partner till Vesterbacka, till samma tidning.

Andra förslag ligger före

Sträckan Stockholm-Oslo har varit föremål för fler idéer det senaste året. 

Det projekt som det finska företaget framför allt konkurrerar med är sannolikt det som kallas Oslo-Sthlm 2.55.

Projektet drivs av ett svenskt bolag med samma namn och ägs av flera kommuner och regioner längs järnvägsstråket mellan de två nordiska huvudstäderna.

– Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt. Men det krävs långsiktighet, samverkan och politiskt mod för att vi ska komma vidare, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett uttalande.

Regeringen positiv

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommenterade satsningen så sent som i våras. Han uttryckte sig då i positiva termer.

Det är positivt med engagemang och att man pekar på nyttorna med det hela. Och det är också så att vi behöver stärka infrastrukturen i väst-östlig riktning i och med Natomedlemskapet och det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i nu, säger han utan att binda sig vid några löften om satsningar, sade han till SVT i april.

Kostnaden för Oslo-Sthlm 2.55 beräknas ligga mellan 50 och 75 miljarder kronor.

Foto: A. Hunko

Text: Redaktionen