PROGNOS: Så röstar Liberalerna idag och så blir framtiden

2021 03 28

Liberalernas stora val i dag handlar i praktiken om att välja en helt ny strategi för både möjligheten för L att få regeringsinflytande och för att hantera SD.

Valet står i praktiken mellan följande:

🔵 En M-ledd regering

🔴 En S-ledd regering

ANALYS

Nyamko Sabuni har en stor poäng i att det är svårt att isolera V och SD från framtida regeringsunderlag och det mediala fokuset har också blivit att L väljer mellan ja eller nej till en SD-beroende regering. Och det stämmer eftersom Moderaterna får svårt att bilda regering utan ett aktivt stöd från SD. Samtidigt pekar mycket på att S kan få allt svårare att bilda regering utan ett aktivare stöd från V än vad som är fallet idag.

Liberalerna har nästan alltid varit på samma sida som Moderaterna i regeringspolitiken med undantag från de senaste åren och det beror främst inte på L och M utan på SD. Liberalerna har inte velat ge SD något inflytande.

Min prognos är dock – precis som Nyamko lyfter fram – att både V och SD lär ingå i kommande regeringsunderlag då de inte blir matematiskt möjliga att utesluta i mandatfajten om regeringsmakten och båda partierna lär givetvis kräva inflytande för att medverka. I nuläget är SD tydligare med den saken än V men det kommer sannolikt att ändra sig då inte heller V vill agera som permanent dörrmatta i politiken.

Den ekonomiska politiken utgör motorn i politiken och där ligger L närmare både M och KD och SD än vad de ligger nära S och V. Det talar för att Liberalerna väljer M-KD-SD-sidan och förblir där för lång tid framöver. L:s motstånd mot SD skulle då ändras på följande sätt:

✅ Tidigare: L motverkar att SD får genomslag i politiken överhuvudtaget genom att sälla sig till den andra regeringssidan och kämpa för att M-KD-SD-sidan förlorar valet och därmed inte får inflytande alls.

✅ Framöver: L motverkar att SD får genomslag för de preciserade politikdelar där L har en helt annan uppfattning än SD men säger ja till samarbete på de punkter där L och SD tycker ganska lika – vilket är betydligt fler till antalet än de punkter där de tycker olika.  Effekten blir även att L kan samverka med och ingå i den regeringssida som L ligger närmast vad gäller L:s ekonomiska politik.

Min prognos är att L i dag röstar för M-KD-SD-linjen och i framtiden lär även Socialdemokraterna röra sig i samma riktning som Liberalerna när det gäller öppenheten för att göra upp med SD i frågor där man tycker lika vilket är den utveckling som setts i Danmark.

[forminator_poll id="2429"]

Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen