Så många överger elbil för bensindriven

2024 10 30

En ny undersökning visar hur lojala elbilsägare är till elbilar.

Det är analysföretaget Vroom som har genomfört en kartläggning.

Undersökningen visar hur många som byter bort sin elbil mot bilar med bensin- eller dieselmotorer i Sverige.

Det visar trender för både de som har köpt nya och begagnade elbilar.

Så ser siffrorna ut

Ungefär 44 procent av de som tidigare ägt en begagnad elbil valde en begagnad elbil igen, framgår i undersökningen.

56 procent väljer därmed en annan biltyp.

– Lojaliteten till elbilar är något lägre bland begagnatköpare, men den är på väg uppåt, framhåller Vroom.

– Andelen som valde bensin- och dieselbilar har minskat och utgör nu 37 procent, jämfört med 45 procent året innan.

Är högre

Bland de som köper nya elbilar tycks lojaliteten vara högre.

85 procent av de som tidigare ägt en elbil valde att köpa en elbil igen vid sitt senaste köp.

– 7 procent bytte till laddhybrid, en ökning från 5 procent föregående år. Bensinbilar valdes också av 7 procent av kunderna, medan övriga drivmedel, som diesel, stod för endast 0,3 procent, fortsätter Vroom.

Är en skillnad

Klart och tydligt är att de som köper begagnade elbilar är mindre lojala till elbilen än de som köper nya elbilar.

– En förklaring kan vara att begagnatkunder ofta är mer priskänsliga och letar efter det mest ekonomiska alternativet, där en bra affär går före valet av biltyp, framhåller Vroom i ett pressmeddelande.

– Det kan också bero på att utbudet av fossilbilar är större än utbudet av laddbara bilar på begagnatmarknaden.

Viss uppstuds

I branschorganisationen Mobility Swedens rapport för september månad framgår att intresset för elbilar tycks ha studsat upp lite.
Detta efter en tung period för den bredare bilmarknaden som har slagit hårt mot flera ledande aktörer i branschen.

– Av september månads nyregistreringar var två av tre laddbara bilar, förklarar Mobility Sweden i rapporten.

– Andelen elbilar uppgick i september till nära 45 procent, vilket är den högsta siffran i år och även i antal nås årsbästa.

Foto: My Energy resp Circle K

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Bortglömd stad upptäckt i vattnet – “som ett verkligt Atlantis”

2025 11 17

Resterna av en förlorad stad har hittats i en av världens djupaste sjöar.

Upptäckten har gjorts i sjön Ysyk-Köl i Kirgizistan, en massiv saltsjö med ett maxdjup på 668 meter.

Försvann i jordbävning

Vid en exkursion har ryska arkeologer hittat “spår av nedsänkt stad” som förstördes av en förödande jordbävning på 1400-talet, rapporterar brittiska Daily Mail.

Tidningen jämför upptäckten med legenden om Atlantis, den mytiska försvunna civilisationen som påstås ha sjunkit till havets botten som ett straff från gudarna.

"Stort handelscentrum"

Bland bevisen finns exempelvis rester av en medeltida begravningsplats, stora keramiska kärl och delar av en byggnad av bränt tegel.

Enligt forskarna tror man att staden var centrum för bland annat muslimska bönehus, skolor och badhus.

När staden gick förlorad på 1400-talet var det en tragedi som kan jämföras med katastrofen Pompeji i omfattning, då ett våldsamt vulkanutbrott från Vesuvius år 79 e.Kr. begravde städerna Pompeji, Herculaneum, Stabiae och flera andra samhällen i Kampanien i södra Italien.

– Platsen vi studerar var en stad eller ett stort handelscentrum, säger expeditionsledaren Valerij Koltjenko, även forskare vid Kirgizistans nationella vetenskapsakademi, enligt Daily Mail.

LÄS MER: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad

Upphörde att existera

Ysyk-Köl är nästan 182 kilometer lång och nästan 60 kilometer bred. Det är den åttonde största sjön i hela världen och syns från rymden.

När den upptäckta bosättningen ödelades av en jordbävning hade sannolikt invånarna dock redan lämnat staden.

– Efter jordbävningskatastrofen förändrades regionens befolkning drastiskt, och den rika medeltida bosättningscivilisationen upphörde att existera, säger Valerij Koltjenko.

Inte unikt

Trots jämförelsen med mytomspunna Atlantis är upptäckten i sig inte unik. Att landområden sjunker till havsbotten är inte ovanligt. 

Det mest kända exemplet är kanske Ravenser Odd, en brittisk hamnstad som svämmades över och övergavs på 1300-talet. Platsen är idag helt under vatten.

LÄS MER: Forskare i chock – kan ha upptäckt försvunnen värld

Foto: M. Dudin

Text: Redaktionen


Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 18

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Дмитрий Хрусталев-Григорьев

Text: Redaktionen