Så laddar du din mobil – så att batteriet räcker längre

2024 10 29

Att mobilbatteriet blir sämre med tiden är något som irriterar många, men det finns flera sätt att se till att batteriet håller längre.

När mobilen är relativt ny så kan det kännas som att batteriet räcker hur länge som helst.

Men i takt med att batteriet blir äldre så märker man hur man behöver ladda det allt oftare – vid lunchtid är det redan halvt urladdat.

Det finns dock vissa saker man kan göra för att se till att batteriet räcker längre, rapporterar Tech Advisor.

Så laddar du på rätt sätt

Vi kan själva få batteriet att räcka längre och få utökad livslängd genom att göra rätt när vi laddar telefonen.

Ett misstag som många gör är att alltför ofta låta batteriet ladda ur nästan helt, och att sedan ladda det ända upp till 100 procent.

Gör man det för ofta så förkortas batteriets livslängd, enligt tidningen. Man ska undvika ytterligheterna där batterinivån är alltför låg eller hög.

Det optimala är att alltid ha en batterinivå mellan 30 och 90 procent.

Idealistiskt sett bör man alltså ladda mobilen strax efter att den fallit under 50 procent, och så sällan som möjligt låta batterinivån falla under 20 procent.

Man bör också avbryta laddningen ganska långt innan den nått 100 procent, eftersom batteriet slits ut snabbare om man alltid laddar det hela vägen upp till 100. Man kan göra det ibland, men om man gör det alltför ofta så kommer det göra att batteriet åldras snabbare.

Ladda över natten – inte optimalt

Det innebär att det kanske inte är en så bra idé att ladda batteriet över natten, även om det kan verka praktiskt.

Det finns dock inställningar på vissa telefoner, exempelvis ”Optimized Battery Charging” på iPhone, som saktar ner laddningsprocessen över natten.

Men det kan ändå vara bättre att ladda mobilen medan man äter frukost, eller på skrivbordet på jobbet, istället för att ladda den på natten. Då är det lättare att hålla koll så att batteriet inte laddas upp till 100 procent.

Naturligtvis kan man inte alltid hålla sig till dessa regler; om man ska ut och resa så kan det till exempel vara nödvändigt att ladda mobilen till 100 procent, och sedan kanske man inte har möjlighet att ladda den igen förrän den är helt urladdad.

Det viktiga är dock att göra rätt så ofta som möjligt, så att batteriet håller längre. Ladda hellre batteriet ofta och lagom mycket, än sällan och från 0 till 100.

Undvik att använda mobilen när du laddar den

För en snabb och bra laddning kan man också sätta mobilen i flygplansläge, eller helt stänga av den, när man laddar den. Det är förstås inte alltid optimalt, men om man har möjlighet till det så är det att rekommendera.

Man bör också helst undvika att använda mobilen medan man laddar den, eftersom det kan leda till att den hettas upp, vilket försämrar batteriet och förkortar dess livslängd, enligt tidningen.

Dessutom bör man undvika att lägga mobilen på laddning i solen, till exempel i ett fönster. Tänk på att batteriet inte mår bra av varken för mycket värme eller för mycket kyla.

Foto: Steve Johnson

Text: Redaktionen


Skatteverket har inlett massutskick – “svara snabbt”

2024 11 12

Skatteverket har nu fått iväg omkring 150 000 brev till svenska hushåll.

Det bekräftar Tobias Wijk, verksamhetsstrateg på Skatteverket, i ett uttalande på måndagen.

Ytterligare 350 000 kan förvänta sig att ett brev ramlar in från myndigheten det kommande året.

Utskicken är en särskild satsning från Skatteverket där man ämnar att försöka klämma åt folk som otillåtet försöker skriva sig på andra människors adresser.

– Vi har faktiskt skickat ut lite drygt 150 000 brev här sedan i juni, säger Tobias Wijk till Sveriges Radio.

Obehag för den enskilda

Breven skickas när någon ändrar sin adress till en ny där det redan bor någon annan. Den som bor på den nya adressen ska då bekräfta att flytten stämmer eller varna Skatteverket att någonting lurt pågår.

– Omkring 4 000 har sagt att det här stämmer nog inte, säger Tobias Wijk.

Skatteverket understryker att myndigheten främst ser till det obehag som kan uppstå för den enskilda när någon försöker skriva sig på dennes adress.

– Men för den som felaktigt lämnar en uppgift om en sådan här anmälan är det ju i grund och botten ett folkbokföringsbrott, det vill säga då kan en brottsanmälan lämnas för att man lämnat felaktiga uppgifter, säger Tobias Wijk till radion.

"Svara så snabbt som möjligt"

Omkring 1,5 miljoner flyttanmälningar registreras hos Skatteverket varje år.

Av dessa uppskattar Skatteverket att brev kommer att skickas till ungefär en tredjedel, det vill säga totalt 500 000.

Och den som får brevet ska svara snabbt.

Tre arbetsdagar har man på sig. 

– Vi vill gärna uppmana den som får brevet från oss att svara på det så snabbt som möjligt. Vi vill även uppmana den som flyttar att alltid vara ute i god tid med sin flyttanmälan, sade Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket, tidigare i år.

"Kan finnas hotfull situation"

Förändringen kommer efter att det tidigare bland annat uppmärksammats att kriminella skriver sig på andra personers adresser utan tillåtelse.

Exempelvis skrev sig en brottsmisstänkt person på en bostad som tillhörde ett äldre par förra hösten.

– När vi får tips om att personer medvetet skriver sig på fel adress och det kan finnas en hotfull situation så prioriteras det högt, sade Pontus Hesselheim, sektionschef på Skatteverket, till SVT vid tillfället.

Brevet om att någon anmält flytt kommer att skickas digitalt till den som har digital brevlåda.

Har man inte det skickas istället brevet i pappersform med den vanliga posten. Vid det senare scenariot har man sex arbetsdagar på sig att svara istället för tre, eftersom pappersposten tar längre tid.

Foto: Magnus D, Skatteverket

Text: Redaktionen


I DAG MÅNDAG: Postnord varnar alla som handlar på nätet

2024 11 11

I dag, den 11 november, drar e-handelns högsäsong igång på riktigt.

Reafesten inleds med ”Singles Day” som äger rum under måndagen. 

Några veckor senare, den 29 november, är det dags för årets största shoppingevent, Black Friday.

Under reaperioden ökar antalet onlinebeställningar hos olika butiker.

Det innebär också att bedrägeriförsöken skjuter i höjden.

Nu går Postnord ut med en skarp uppmaning till alla som handlar på nätet. Konsumenter uppmanas att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Enligt företaget utnyttjar bedragarna konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De försöker vilseleda genom att utge sig för att representera Postnord eller andra logistikföretag.

Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, konstaterar att reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam.

Ladda ner appen

Det kan vara svårt att urskilja vad som är bedrägeriförsök eller äkta meddelande. 

Postnord uppmanar konsumenter att använda företagets app för att hålla koll på sina paket och minska risken för bedrägerier.

Den som känner sig osäker kan även kontakta företagets kundservice.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson.

Nio uppmaningar

Postnord uppmanar konsumenter att tänka på följande saker för att undvika bedrägerier:

- Använd Postnords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från Postnord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

- Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

- Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

- Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

- Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

- Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Foto: Kristoffer Samuelsson Postnord

Text: Redaktionen