Så laddar du din mobil – så att batteriet räcker längre

2024 10 29

Att mobilbatteriet blir sämre med tiden är något som irriterar många, men det finns flera sätt att se till att batteriet håller längre.

När mobilen är relativt ny så kan det kännas som att batteriet räcker hur länge som helst.

Men i takt med att batteriet blir äldre så märker man hur man behöver ladda det allt oftare – vid lunchtid är det redan halvt urladdat.

Det finns dock vissa saker man kan göra för att se till att batteriet räcker längre, rapporterar Tech Advisor.

Så laddar du på rätt sätt

Vi kan själva få batteriet att räcka längre och få utökad livslängd genom att göra rätt när vi laddar telefonen.

Ett misstag som många gör är att alltför ofta låta batteriet ladda ur nästan helt, och att sedan ladda det ända upp till 100 procent.

Gör man det för ofta så förkortas batteriets livslängd, enligt tidningen. Man ska undvika ytterligheterna där batterinivån är alltför låg eller hög.

Det optimala är att alltid ha en batterinivå mellan 30 och 90 procent.

Idealistiskt sett bör man alltså ladda mobilen strax efter att den fallit under 50 procent, och så sällan som möjligt låta batterinivån falla under 20 procent.

Man bör också avbryta laddningen ganska långt innan den nått 100 procent, eftersom batteriet slits ut snabbare om man alltid laddar det hela vägen upp till 100. Man kan göra det ibland, men om man gör det alltför ofta så kommer det göra att batteriet åldras snabbare.

Ladda över natten – inte optimalt

Det innebär att det kanske inte är en så bra idé att ladda batteriet över natten, även om det kan verka praktiskt.

Det finns dock inställningar på vissa telefoner, exempelvis ”Optimized Battery Charging” på iPhone, som saktar ner laddningsprocessen över natten.

Men det kan ändå vara bättre att ladda mobilen medan man äter frukost, eller på skrivbordet på jobbet, istället för att ladda den på natten. Då är det lättare att hålla koll så att batteriet inte laddas upp till 100 procent.

Naturligtvis kan man inte alltid hålla sig till dessa regler; om man ska ut och resa så kan det till exempel vara nödvändigt att ladda mobilen till 100 procent, och sedan kanske man inte har möjlighet att ladda den igen förrän den är helt urladdad.

Det viktiga är dock att göra rätt så ofta som möjligt, så att batteriet håller längre. Ladda hellre batteriet ofta och lagom mycket, än sällan och från 0 till 100.

Undvik att använda mobilen när du laddar den

För en snabb och bra laddning kan man också sätta mobilen i flygplansläge, eller helt stänga av den, när man laddar den. Det är förstås inte alltid optimalt, men om man har möjlighet till det så är det att rekommendera.

Man bör också helst undvika att använda mobilen medan man laddar den, eftersom det kan leda till att den hettas upp, vilket försämrar batteriet och förkortar dess livslängd, enligt tidningen.

Dessutom bör man undvika att lägga mobilen på laddning i solen, till exempel i ett fönster. Tänk på att batteriet inte mår bra av varken för mycket värme eller för mycket kyla.

Foto: Steve Johnson

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen