Elbil

Så fungerar elbilar i minusgrader

2024 01 13

Elbilar drabbas hårt av vinterns kyla.

– Alla bilar blir mindre effektiva i kallt väder, men det är oftast bara när det handlar om elbilar som det skapar stora rubriker, uppger sajten Allt om elbil.

En kall början

2024 har inletts med minusgrader på många håll över hela Sverige.

På flera av platserna, i synnerhet norröver, har minusgraderna dessutom varit många. På en del platser har det varit mer än minus fyrtio grader.

De kalla temperaturerna ställer till det för både människor och materiella ting.  

Inte minst påverkar det elbilen.

Vad som händer

Elbilar tappar precis som vilken annan bil som helt effekt i och med de kalla graderna.

För elbilen leder dock den tappade effekten till minskad räckvidd i betydligt större utsträckning.

– Anledningen till den minskade räckvidden är bland annat att de kemiska och fysikaliska reaktionerna i batteriet sker mycket långsammare i kalla temperaturer, skriver sajten.

Det som sker är att kylan skapar ett motstånd. Motståndet i sig minskar kraften som finns tillgänglig.

Något som leder till att bilen måste använda mer energi för att värma upp batteriet, och därmed tillgängliggöra energin.

Främsta anledningen

Den huvudsakliga anledningen till att elbilar tappar räckvidd under vintern beror på att bilen måste värma upp kupén.

Elbilen producerar ingen spillvärme som kan användas för att värma upp kupén.

Av den anledningen måste en elbil använda energi till att skapa värme.

Tips

Men det finns flera tips som elbilsägare kan ta till sig av för att underlätta för sig själva.

– Försök att alltid se till att bilen är inpluggad och värmd på förhand, antingen via app eller via bilens inbyggda system, säger elbilsexperten Daniel Öster, till Expressens Teknikens värld.

Ett annat tips är att försöka parkera bilen i ett garage. Det gör att bilen behåller värmen bättre när den laddar.

– Ytterligare ett tips i kylan är att kontrollera bilens batteri, menar Daniel Öst.

Ett annat är att se över att snö och is inte samlas i laddporten.

Foto: E. Ojeh

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen