Så får du väskan först av alla när du landat

2023 06 15

Att vänta på väskan vid bagagebandet testar tålamodet för många resenärer.

För en hel del är det den tråkigaste delen av hela resan, särskilt om ens väska är bland de allra sista som dyker upp på bandet.

Otur och tillfälligheter, kanske man tänker om så är fallet.

Men det finns faktiskt sätt att öka chanserna för att just din väska är först ut på rullbandet – så att du därmed kan komma från flygplatsen så fort som möjligt.

Det avslöjar Tomas LoSciuto, som jobbar som gate- och ramppersonal på en amerikansk flygplats och därmed dagligen hanterar transporter av passagerares bagage.

Checka in sent

Enligt flygplatsarbetaren är en av nycklarna att checka in sin resväska så sent som möjligt.

– Väskorna lastas alltid från längs fram till längst bak på väskvagnen, så om du checkar in sist kommer dina väskor att ligga i den sista väskvagnen, säger Tomas Losciuto enligt The Sun.

– Då hamnar de sist på flygplanet och blir de första att lastas av när du når din destination.

Be om klisterlapp

Det finns dock fler knep.

Även sådana som tilltalar resenärer som vill ha större tidsmarginaler än att checka in så sent det går.

Ett är att be flygplatspersonalen att märka väskan med ett klistermärke som indikerar att innehåller i väskan är ömtåligt.

Sådana kan ofta hämtas gratis på många flygplatser.

– Bagage märkta med “ömtåligt” läggs oftast in sist på flygplanen, och följden blir att de kommer först ut på rullbandet, framhåller den brittiska tidningen.

Exklusiv metod

För den som dock verkligen vill försäkra sig om att man får sin väska bland de första finns det en tredje metod.

Det är emellertid en mer exklusiv sådan och finns inte tillgänglig hos alla flygbolag.

En del erbjuder dock möjligheten för passagerare att få sitt bagage prioriterat om man betalar för det.

– Prioriterad bagageservice erbjuds frekventa flygare med viss elitstatus, samt affärs- och förstaklasspassagerare, framhåller resetidskriften Travel and Leisure

– Incheckade väskor märkta med prioritetsetiketter ska tekniskt sett lastas av före andra väskor.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen