Rysslands utrikesminister: Vi har inte attackerat Ukraina

2022 03 10

Mötet i Turkiet mellan Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov och hans ukrainske motsvarighet Dmytro Kuleba blev en bisarr historia.

På den efterföljande presskonferensen nekade Sergej Lavrov till att hans land inledde kriget.

– Vi attackerade inte Ukraina, sade den ryske utrikesministern, rapporterar Sky News.

Han hänvisade till att Ryssland hotades och behövde försvara regionerna Donetsk och Luhansk i östra Ukraina.

Flera anklagelser

Putins högra hand fortsatte sin raljanta tongång gentemot Ukraina under hela presskonferensen.

Det dröjde inte länge innan han anklagade ukrainska ”nationalister” för att använda civila som mänskliga sköldar. På en fråga om den ryska bombningen av en förlossningsklinik i Mariupol svarade Lavrov att byggnaden var tom och kontrollerades av ukrainska ”radikaler”.

– Media har inte gett en balanserad historia om vad som hände i går, sade Lavrov, enligt Sky News.

Enligt lokala myndigheter har minst 17 anställda har skadats. Bilder och filmer visar hur gravida kvinnor på sjukhusets förlossningsklinik får hjälp att ta sig ut ur den sönderbombade byggnaden.

Kommer fortsätta kriget

Lavrov slog även fast att Ryssland kommer fortsätta den ”militära operationen” i Ukraina. Tillsammans med statsöverhuvudet Putin kommer den framtida strategin planeras, kommenterade Lavrov.

Kulebas ord efter mötet

Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba konstaterade att mötet med sin ryske motsvarighet inte lett till några framsteg.

– Min uppfattning är att Ryssland inte är i en position där landet är redo att införa en vapenvila, sade Kuleba på en presskonferens efter mötet.

Vill fortsätta samtalen

Ukrainas utrikesminister framhäver att han är redo för nya samtal med sin ryske motsvarighet och hoppas att de tillsammans kan söka en lösning på de humanitära frågorna i Ukraina, rapporterar BBC.

­– Jag är redo att fortsätta dessa samtal med syfte att avsluta kriget i Ukraina, stoppa lidandet för civila i Ukraina och befria våra territorier från den ryska ockupationsmakten, säger han enligt BBC.

Arrogant och otrevlig

Den snart 72-årige ryske utrikesministern är känd för sin arrogans, otrevliga stil och brutala härskarteknik. I den ryska diktaturens anda har han varit utrikesminister i 17 år - sedan 2004 - och han är alltid mycket lojal med sin chef, diktatorn Vladimir Putin.

Foto: President of Russia

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 03

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen