Ryska fredssignaler ifrågasätts – ”spel för gallerierna”

2025 08 07

Trots växande press fortsätter Ryssland att hålla linjen.

Pressen på Moskva har den senaste tiden ökat markant från väst. USA har bland annat meddelat att länder som köper rysk olja kan mötas av upp till 100 % i strafftullar – en åtgärd som riktar sig mot nyckelspelare som Indien.

Men flera röster är fortfarande tveksamma ifall det räcker.

David Salvo, Rysslandsexpert vid German Marshall Fund, menar att Putin är långt ifrån beredd att ge efter.

– Hela legitimiteten för Putins regim bygger på att fortsätta kriget – inte avsluta det på västs villkor, säger han, till CNN.
– Jag ser inget som just nu kan ändra Kremls kalkyl, det kan vara ryskt spel för gallerierna.

Pressen ökar

Samtidigt rapporteras det att Ryssland överväger en ”luftvapenvila”, vilket skulle innebära ett tillfälligt stopp för drönar- och robotattacker – förutsatt att Ukraina gör detsamma.

David Salvo menar dock att världen inte bör underskatta Rysslands makt.

– Jag tror att vi i Washington ibland underskattar hur engagerad Kreml är i att föra detta krig, säger han, till CNN.

Liknande tankar kommer från annat håll.

Putin lär inte vika sig för Trumps sanktionsultimatum, enligt källor nära Kreml som uttalat sig för Reuters.

Den ryske presidenten uppges vara fast besluten att stå på sig – han anser att Ryssland är på väg att vinna kriget och tvivlar på att ytterligare amerikanska sanktioner skulle ha större effekt än tidigare, rapporterar nyhetsbyrån.

Samtidigt säger USA:s utrikesminister Marco Rubio i en intervju med Fox Business Network på onsdagen att det återstår "mycket arbete" för att nå ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina.

Möte i sikte

Enligt New York Times planerar Trump att träffa Rysslands ledare Vladimir Putin redan nästa vecka.

Ett gemensamt möte mellan Trump, Zelensky och Putin tros också vara under förberedelse.

Hittills har tre rundor av fredssamtal mellan Kyiv och Moskva hållits i Istanbul, men utan framgång när det gäller att stoppa fientligheterna.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Storföretag kan flytta till Sverige – har över 2 000 anställda

2025 08 07

En stor nordisk rederikoncern kan bli svensk.

Det finska finansdepartementet har nyligen presenterat ett nytt budgetförslag.

Där ingår bland annat ändringar i sjöfartsstödet – mest slående en nedskärning på 36 miljoner euro, motsvarande lite drygt 400 miljoner kronor.

Nu hotar rederikoncernen Viking Line med att flytta till Sverige, rapporterar Nya Åland.

“Inte gångbart”

Förslaget har väckt raseri i branschen.

Riksdagsledamot Mats Löfström menar att det kan innebära att det inte längre är gångbart med färjetrafik under finsk flagg.

– Det skulle innebära utflaggning eller försäljning av de färjor som idag seglar under finsk flagg eftersom den finska flaggan inte längre skulle vara konkurrenskraftig, menar han.

Kan flytta till Sverige

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, framhåller att ett möjligt alternativ är att flytta till Sverige.

– Det skulle innebära det mesta lidandet för oss som företag, och det skulle troligen innebära drastiska åtgärder, säger hon.

– En åtgärd skulle, hypotetiskt, vara att flagga ut fartygen till Sverige.

2 000 anställda

Viking Line är ett av Nordens största företag vad gäller färjor.

Viking Line är en arbetsgivare med över 2 000 anställda. 

Deras rötter härstammar från skärgården, där många av de anställda också bor. 

Viking Line var först med en bilfärja mellan Finland-Åland-Sverige sommaren 1959. 

Sedan dess har de fått flera fartyg och linjer.

Första bilfärjan

En ny era i passagerartrafiken Finland–Åland–Sverige inleddes på försommaren 1959 då den första bilfärjan – S/S Viking – sattes i trafik av det nybildade bolaget Vikinglinjen AB.

Efterhand samlades rederierna Vikinglinjen AB, Rederi AB Slite och Ålandsfärjan AB (sedermera SF Line AB) kring ett gemensamt marknadsföringsbolag, Oy Viking Line AB. 

Efter att två av ägarrederierna upphört med sin verksamhet blev marknadsföringsbolaget helägt dotterbolag till SF Line som i dag verkar under bolagsnamnet Viking Line AB.

De är idag ett av de marknadsledande kryssnings- och färjerederierna i Östersjön.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


Bilfirma anmäls efter skräckresa – motorn lossnade

2025 08 07

Motorn på en nyinköpt bil lossnade och nu anmäls en bilfirma.

Carolina från Falun var med om en synnerligen ovanlig bilresa.

Hennes nya Volkswagen Golf av årsmodell 2019 – som kostade 180 000 kronor – började plötsligt göra ljud ifrån sig ute på vägen.

Bilen började skaka på ett konstigt sätt och växeln slutade att fungera.

Efter att den bogserats till verkstaden upptäcktes att motorn hade lossnat och hängde löst, rapporterar TV4.

Motorn lossnade

Vid verkstaden visade det sig att motorfästet på högra sidan hade slitit av alla bultar.

Det hade lett till att motorn hängde löst och att flera bultar och fästen saknades.

– Motorn hade lossnat och hängde bara på ett par slangar, säger Carolina till kanalen.

– Det fanns en stor risk för att motorn skulle falla ur motorrummet.

Bilfirman vägrar

Kostnaderna för reparation uppgick till 80 000 kronor.

Bilföretaget – beläget i Göteborg – har dock inte velat ersätta henne för kostnaderna.

Nu anmäler Carolina bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden.

– Jag hoppas att jag får rätt och att jag får ersättning för de kostnader jag haft, säger hon.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

Det är ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. 

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

– Vi lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att vi varken står på konsumentens eller företagets sida, förklarar myndigheten.

Det krävs

För att ARN ska pröva en tvist krävs det att kravet överstiger ett visst belopp.

Minimibeloppet varierar beroende på vilken typ av tvist det rör sig om. 

– ARN placerade sig även i år bland de myndigheter i Sverige som har högst anseende enligt Verian Groups årliga anseendeundersökning, framhåller myndigheten.

– ARN:s index låg klart över genomsnittet för samtliga myndigheter.

Läs mer: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen