RYSSLAND: Putins propagandarör – vi ska avnazifiera Europa

2022 04 22

En framstående rysk programledare, Vladimir Solovyo, säger i statlig tv att Moskvas krig kommer att sträcka sig bortom Ukraina.

– Inte bara Ukraina kommer att behöva denazifieras. Kriget mot Europa och världen kräver en mer specifik översikt, vilket innebär att vi måste agera annorlunda och mycket hårdare, säger han i ett klipp som publicerat av nyhetssajten The Daily Beast.  

Känd för sin propaganda

Solovyo är en framstående tv-figur i Ryssland och är en trogen anhängare av den ryska diktatorn Vladimir Putin.

Kreml har full kontroll över rysk stats-tv. Det är Putinregimens flitigaste metod för att nå ut med sin propaganda.

Solovyo är känd för att upprepa och förstärka Kremls krigsretorik.  Han är en framstående profil hos den ryska tv-kanalen Russia-1 som ägs av staten.

Krig mot Nato

Enligt programledaren måste den ryska befolkningen förbereda sig för ett krig mot Väst och Nato.

– Rysslands invasion av Ukraina närmar sig en ny fas där Moskva kommer att hamna i krig med Nato, och i förlängningen med hela världen, säger han i filmklippet och fortsätter:

– Den speciella militära operationen går in i ett nytt skede. Endast ukrainare räcker inte längre.

Varnar aktörer som skickar vapen

I sitt tv-program noterar Solovyo att flera Nato-länder skickar vapen till Ukraina.

Han varnar för att Ryssland inte endast kommer att dra in vapen från Nato i konflikten, utan även länderna som skickar vapnen.

Kommer inte visa någon nåd

– Vi kommer att mala ner Natos krigsmaskin såväl som medborgare i deras länder, säger han och fortsätter:

– Det kommer inte visas någon barmhärtighet. Det kommer inte visas någon nåd.

Hans uttalande om Nato kommer kort efter att flera länder inom militäralliansen tillkännagivit att de kommer förse Ukraina med avancerade vapen och tungt artilleri.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen