RYSSLAND: ”Hemsk bil” från Sovjettiden åter i bruk
2022 05 18
Det råder brist på bilar i Ryssland.
I veckan tillkännagav Renault att man kommer att lämna sin verksamhet i Ryssland på grund av det ryska anfallskriget mot Ukraina.
I ett uttalande på måndagen bekräftade den franska biltillverkaren att de har gått med på att sälja sin verksamhet i landet till den ryska staten, samt sin andel i det ryska bilmärket Ladas moderbolag Avtovaz.
– I dag har vi tagit ett svårt men nödvändigt beslut, kommenterade Renaults VD Luca de Meo.
Tvingas starta fabrik på nytt
Efter Renaults tack och hej har Moskvas borgmästare Sergei Sobyanin meddelat att Reanult-fabriken kommer att förstatligas. Istället för bilar från Renault kommer bilar av det nedlagda bilmärket Moskvitj återigen att tillverkas i fabriken, rapporterar CNN.
– Vi kan inte tillåta att tusentals arbetare blir sysslolösa. I år ska vi vända blad i historien om Moskvitj, skriver borgmästaren i ett blogginlägg.
Därmed kommer bilarna som slutades att tillverkas 1991 återigen att köra runt på vägarna i Ryssland.
”Hemsk bil”
Bilar från Moskvitj tillverkades av staten mellan 1930 och 1991. Trots en lång levnadstid har bilen från Sovjettiden inget gott rykte.
Den var enkel att tillverka och en bra stadsbil på grund av sin storlek, men i likhet med många andra bilmärken från kommunistblockets länder kämpade Moskvitj-bilarna med stora kvalitetsproblem.
Historikern Lewis Siegelbaum har i sin bok ”Cars for comrades” skrivit om bilen. Han beskriver den som en ”hemsk bil”.
Blev privatägt
Efter Sovjetunionens fall blev Moskvitj privatägt. I början av 2000-talet ansökte bolaget om konkurs.
Det återstår att se om de "nya" Moskvitj-bilarna blir en succé eller flopp.
Foto: K. Clip
Text: Redaktionen