Ryssland har skjutit ned oväntad farkost – “saknar motstycke i världen”

2024 10 14

Två vita spår av kondens på himlen i östra Ukraina brukar betyda en sak: ryska krigsplan är på väg att attackera.

Men när detta nyligen skedde i närheten av staden Kostyantynivka bröts mönstret av ett utskjutet accelererande föremål från den ena “randen”. 

En explosion följde och ett av de två objekten störtade mot marken.

Händelsen, som inträffade 5 oktober och som delvis fångats på video, har i efterhand visat sig att sannolikt vara ett ryskt flygplan som sköt ned en egen avancerad stridsdrönare.

Det rapporterar BBC.

"Saknar motstycke i världen"

Den brittiska kanalen konstaterar att nedskjutningen av den egna drönaren är mycket oväntad. 

Och det handlar inte om någon vanlig drönare.

Den kallas för S-70, väger mer än 20 ton, har ett vingspann på cirka 20 meter och en räckvidd på 600 mil och påstås kunna bära en vapenlast på över två ton.

– Detta tunga, obemannade fordon är lika stort som ett stridsflygplan men utan cockpit. Det är mycket svårt att upptäcka och dess utvecklare hävdar att det “saknar motstycke i världen”, uppger BBC.

"Förbluffande pinsamt misslyckande"

Varför Ryssland sköt ned sin egen prestigedrönare är ett mysterium,

Varken Kreml eller Ukraina har officiellt kommenterat saken. I flera kretsar spekulerades det nu vad Ryssland försöker dölja.

Bland ryska militärbloggare och västerländska analytiker är dock den mest utbredda teorin att den ryska militären tappade kontrollen över drönaren.

Det har hur som helst väckt stor uppståndelse.

Justin Bronk, seniorforskare på den brittiska tankesmedjan RUSI, är en av dem som uttryckt sin förvåning över det som skett.

– Ett förbluffande pinsamt misslyckande och ett som också avslöjar att de måste ha genomfört testflygningar nära fronten, framhåller han på X:

Har inte använts tidigare

Enligt BBC finns det inga bevis för att Ryssland tidigare har använt sig av drönaren i kriget.

Farkosten har varit under utveckling sedan 2011 och var planerad att produceras under andra halvan av 2024.

Det uppges nu vara tveksamt efter nedskjutningen nyligen.

Vraket som störtade till marken har nu omhändertagits av ukrainska myndigheter.

Förhoppningen är att Ukraina, beroende på vilka delar som klarat sig, kan använda vraket till att lära sig hur de ska försvara sig mot drönaren framöver.

– Vi kan lära oss om den har egna radarsystem för att hitta mål, eller om ammunitionen är förprogrammerad med koordinator för var den ska träffa, säger den ukrainska experten tillika före detta soldaten Anatoly Khraptzhynskyj till BBC.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen