Ryanair-plan flög till oväntad destination – passagerare i tårar

2025 01 03

Passagerare på ett Ryanair-flyg fick på den hårda vägen lära sig värdet i att dubbelkolla sin bokning.

Turisterna hade med gott humör lämnat London med destination Frankfurt och tyskarnas berömda julmarknad i början av december.

Men glädjen byttes snart ut mot förtvivlan.

Det visade sig att flyget var på väg till en helt annan flygplats än vad passagerarna hade förväntat sig, rapporterar belgiska tidningen HLN.

Ilskan: "Ryanair har lurat oss"

Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.

Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.

– Vi såg på skärmarna att vårt flyg gick till Hahn. Det var inte fråga om Frankfurt. Det var då vi insåg att vår resa skulle bli en riktig mardröm. Flickan som satt bredvid mig brast faktiskt ut i gråt, säger resenären Bridget Brown till HLN.

Kvinnan rasar nu mot lågprisbolaget.

– Alla på vårt plan hade begått samma misstag. Ryanair har verkligen lurat oss.

"Vi blev strandade"

Den helt avgörande informationen om vilken flygplats i Frankfurt som Ryanair flyger till hade med andra ord helt undgått de brittiska turisterna.

När de väl landade på Hahn fick de en chock.

– Den flygplatsen var lika stor som en skokartong. Det såg ut som en flygbas, med de där gamla krigsbunkrarna runt omkring. Det fanns uppenbarligen ingenting att göra där. Vi var strandsatta i en håla, nästan två timmars bilresa från vår riktiga destination, säger Bridget Brow och poängterar att “alla på flyget gjorde samma miss”.

Ryanair svarar: "Inte lurat någon"

Att ta tåget in till Frankfurt skulle ta över tre timmar. Hyrbilarna gick åt direkt och många blev utan och fick istället ta en taxi för 700 euro tur och retur.

Enligt resenärerna luras Ryanair när de skriver “Frankfurt-Hahn” på sin hemsida.

Flygbolaget själva håller inte med och har svarat på kritiken.

– Vi har inte lurat någon. Den kvinnan bokade ett flyg från London till Frankfurt-Hahn och det var precis vad hon fick. Namnen på alla flygplatser anges tydligt på vår hemsida. Det är passagerarens ansvar att noggrant kontrollera destinationens namn, säger en talesperson från Ryanair.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Sverige har förlorat 90 miljarder kronor

2025 01 10

Sverige har förlorat 92 miljarder kronor.

Det konstaterar pensionsbolaget Skandia på torsdagen.

Siffran avser kostnaden för långtidssjukskrivningar under 2024 och får bolaget att ifrågasätta landets mående.

– 92 miljarder kronor. Så mycket förlorade Sverige på längre sjukskrivningar under 2024 enligt en ny rapport, framhåller Skandia i ett uttalande.

En av de största

Enligt bolaget handlar det om en av de största ökningarna under ett enskilt år sedan man började beräkna sjuknotan 2017, det vill säga samhällsförlusten för längre sjukskrivningar.

Idag beror omkring hälften av alla sjukskrivningar på psykisk ohälsa.

– Vi står inför en tydlig utmaning, men också en stor möjlighet där potentialen är enorm. Genom att investera i förebyggande och rehabiliterande insatser kan vi låsa upp potentialen hos individer och företag, vilket samtidigt stärker samhällets utveckling, säger Gabriel Lundström, Skandias hållbarhetschef, säger Skandias hållbarhetschef Gabriel Lundström. 

"Går att vända"

Jämfört med 2023 ökade sjuknotan med 14,2 miljarder kronor under fjolåret.

Trenden förklaras med att sjuktalen ökat i hela landet, men också på att reala löneökningar gjort det ekonomiska värdet av förlorat arbete högre.

Psykisk ohälsa – som låg bakom 46 procent av alla sjukskrivningar – har enligt Skandia orsakat en samhällsförlust på 42,6 miljarder kronor.

Fysisk ohälsa står för 49,3 miljarder.

– Vi vet att det är möjligt att vända trenden, särskilt när det gäller psykisk ohälsa. Företag som investerar i medarbetarnas hälsa ser inte bara minskade sjukskrivningar utan också ökad trivsel och produktivitet, säger Lundström. 

Kvinnor värre drabbade

I rapporten framgår också att det finns stora skillnader mellan kön. Kvinnors sjuknota överstiger vida männens.

Medan kvinnor stod för 54,2 miljarder kronor av kostnaden för längre sjukskrivningar stod männen för 37,7 miljarder.

Det är dessutom vanligare att kvinnor blir sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa.

Vilket visar på ett behov av mer riktade insatser för att förbättra jämställdheten i arbetslivet. I förlängningen bidrar detta dessutom till att hämma utvecklingen mot mer jämställda pensioner, understryker Skandia

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

2025 01 10

Från och med den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

Prischock för elbilsägare

Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.

Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare.

Det rapporterar låneförmedlaren Lendo med hänvisning till en analys från elbolaget Tibber.

Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber. 

– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.

Ny metod ska rädda elbilsägare

Med anledning av den nya effektavgiften arbetar många företag med att utveckla tjänster för så kallad ”smart laddning”.

Metoden innebär i korthet att kunder kan utnyttja svängningarna i elpriset för att ladda sin elbil under de billigaste timmarna – helt automatiskt.

Genom att ställa in hur mycket man vill ladda och när bilen ska vara laddad, så planerar tjänsten laddningen till de billigaste timmarna. 

Det statliga forskningsinstitutet Rise är en av flera aktörer som arbetar med att ta fram en datastandard för elnätstariffer.

– För dem som har elbil som de laddar hemma innebär smart laddning inte bara att man tar hänsyn till elpriset, utan även till nätets kapacitet och avgifter. Det innebär att de, om de använder smarta tjänster för sin elbilsladdning, precis som i dag kan stoppa in sladden och gå därifrån och inte ska behöva tänka på det här, säger Niklas Thidevall, senior forskare på Rise, till DN.

Foto: Stux 

Text: Redaktionen